Przedmiot działalności i kompetencje

Zakres działania PZD w Kolnie został ustalony w regulaminie organizacyjnym Powiatowego Zarządu Dróg w Kolnie, stanowiącym załącznik do uchwały nr 125/616/23 Zarządu Powiatu Kolneńskiego z dnia 1 sierpnia 2023 r.

 Zgodnie z regulaminem PZD w Kolnie jako jednostka organizacyjna powiatu wykonuje zadania i obowiązki należące według art. 20 ustawy o drogach publicznych do Zarządu Powiatu Kolneńskiego, jako zarządcy dróg położonych na obszarze Powiatu Kolneńskiego, zaliczonych do kategorii dróg powiatowych.

Do zadań PZD w Kolnie należy w szczególności:

  1. 1. Opracowania projektów planów rozwoju sieci drogowej,
  2. Opracowania projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,
  3. Pełnienia funkcji inwestora,
  4. Utrzymania nawierzchni chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
  5. Realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu,
  6. Koordynacji robót w pasie drogowym,
  7. Wydawania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, na przejazdy po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach oraz pobierania opłat i kar pieniężnych,
  8. Prowadzenia ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
  9. Prowadzenia okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
  10. Wykonywania robot interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
  11. Przeciwdziałania niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
  12. Przeciwdziałania niekorzystnym przeobrażeniom środowiska, mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
  13. Dokonywania okresowych pomiarów ruchu drogowego,
  14. Utrzymania oraz usuwania drzew i krzewów oraz pielęgnacji zieleni w pasie drogowym,
  15. Prowadzenia gospodarki gruntami i innymi nieruchomościami pozostającymi w zarządzie organu zarządzającego drogą,
  16. Przygotowanie i realizowanie inwestycji w zakresie dróg publicznych na podstawie ustawy z dnia 1 grudnia 2022 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2023 poz.162).

 

W celu zapewnienia wykonywania tych zadań PZD w Kolnie może zawierać umowy z innymi jednostkami (podmiotami) – w porozumieniu i za zgodą Zarządu Powiatu Kolneńskiego. Oprócz zadań wymienionych w art. 20 ustawy o drogach publicznych, zarządy dróg, zgodnie z art. 21 tejże ustawy, mają także prawo do:

  • wstępu na grunty przyległe do pasa drogowego, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem i ochroną dróg,
  • urządzania czasowego przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w razie przerwy w komunikacji na drodze,
  • ustawiania na gruntach przyległych do pasa drogowego zasłon przeciwśnieżnych.

Właścicielom lub użytkownikom gruntów, którzy ponieśli szkody w wyniku takich działań przysługuje odszkodowanie. Ponadto, według art. 22 ustawy o drogach publicznych, zarządca drogi sprawuje nieodpłatny trwały zarząd gruntami w pasie drogowym. Grunty te zarządca drogi może oddawać innym podmiotom gospodarczym w dzierżawę, najem albo użyczać je          w drodze umowy na cele związane z gospodarką drogową, potrzebami ruchu drogowego i obsługi uczestników ruchu.

W zarządzie Powiatowego Zarządu Dróg w Kolnie znajduje się ponad 333 km dróg położonych na terenie pięciu gmin Powiatu Kolneńskiego, z czego:

1) drogi zamiejskie to 319,68 km, a w tym:

  1. drogi o nawierzchni twardej 292,12 km
  2. drogi o nawierzchni gruntowej:
  • ulepszonej 19,84 km
  • nieulepszonej 7,72 km

2) drogi miejskie to 13,66 km, a w tym:

  1. drogi o nawierzchni twardej 12,32 km
  2. drogi o nawierzchni gruntowej ulepszonej 1,34 km

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Kolneńskiego

Wytwarzający/odpowiadający: PZD w Kolnie

Data wytworzenia: 2024-10-03

Wprowadzający: Tomasz Sadowski

Data wprowadzenia: 2003-11-19

Data modyfikacji: 2024-10-03

Opublikował: Tomasz Sadowski

Data publikacji: 2003-11-19