Protokół Nr XXXVIII/05

Protokół Nr XXXVIII/05

z sesji Rady Powiatu Kolneńskiego

w dniu 7 grudnia 2005r.

 

Obrady XXXVIII sesji Rady Powiatu Kolneńskiego prowadzono w Starostwie Powiatowym w Kolnie w godz. od 1315 do 1830 pod przewodnictwem Wiesława Zacharzewskiego – Wiceprzewodniczącego Rady. Po otwarciu obrad powitał on wszystkich przybyłych na dzisiejszą sesję a następnie, na podstawie listy obecności, stwierdził prawomocność obrad.

W chwili otwarcia obecnych było 15 radnych, ze spóźnieniem przybył radny Artur Sutkowski. NA obradach nieobecna była radna Wiesława Barbara Ptak. ( lista obecności radnych – stanowi załącznik do protokółu).

 

Ponadto w obradach uczestniczyli : Wicestarosta Stanisław Szymańczyk, Sekretarz powiatu Jerzy Bielawski , Skarbnik powiatu Dorota Waszkiewicz.

 

Z gości zaproszonych przybyli : Wójt Gminy Grabowo – Józef Wiszowaty, kierownicy powiatowych służb i inspekcji, kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Kolnie Tadeusz Klama.

(lista gości- stanowi załącznik do protokółu)

Ponadto na obrady przybyli okoliczni mieszkańcy oraz przedstawiciele lokalnej prasy.

 

Wiceprzewodniczący Rady przed przyjęciem porządku obrad przez Radę udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu, który przed rozpoczęciem sesji zgłaszał wniosek do porządku obrad. Radny Andrzej Duda przedstawił wniosek Komisji o wprowadzenie do porządku obrad punktu w brzmieniu: “zajęcie stanowiska w sprawie przeprowadzenia procedury wyłonienia podmiotu i realizacji umowy na prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej”- po punkcie rozpatrzenie i przyjęcie informacji złożonych przez kierowników powiatowych służb i inspekcji. Przewodniczący Komisji uzasadniając wniosek wyjaśniał, że komisja analizowała sprawę wyłonienia podmiotu do prowadzenia Warsztatów Terapii Zajęciowej i stwierdziła, że doszło do naruszenia procedur i przepisów prawa; Ponadto, Komisja chciałaby uzyskać wyjaśnienia czy zgodnie z zapisem Warsztaty Terapii Zajęciowej działają od 1 grudnia 2005r. i czy kierownik tej placówki został już zatrudniony.

Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszony wniosek, który Rada 11 gł. “za” przy 4 gł. “wstrzymujących się” przyjęła; W kolejnym głosowaniu – 11 gł. “za” przy 2 gł. “wstrzymujących się” i braku głosów “przeciwnych” Rada przyjęła porządek obrad z wprowadzoną zmianą. W toku dalszego przebiegu obrad Rada dokonała dalszych zmian w porządku obrad, który ostatecznie przedstawiał się następująco :

 

  1.  

  2. Otwarcie sesji.
  3.  

  4. Przyjęcie porządku obrad.
  5.  

  6. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
  7.  

  8. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.
  9.  

  10. Interpelacje i zapytania radnych.
  11.  

  12. Rozpatrzenie i przyjęcie informacji złożonych przez kierowników powiatowych służb i inspekcji w sprawie :
  13. 1/ stanu bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz zagrożeń pożarowych powiatu,

    2/ stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie,

    3/ bezpieczeństwa sanitarno- weterynaryjnego powiatu,

    4/ stanu sanitarnego powiatu kolneńskiego.

     

  14. Zajęcie stanowiska w sprawie przeprowadzenia procedury wyłonienia podmiotu i realizacji umowy na prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej.
  15.  

  16. Podjęcie uchwał w sprawie :
  17. 1/ odwołania członka zarządu;

    2/ wygaśnięcia mandatu radnego Rolanda Długozimy;

    3/ wyboru Przewodniczącego Rady;

     

  18. Zapoznanie się z informacją Zarządu z przebiegu realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami Powiatu Kolneńskiego oraz z informacją Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o stanie środowiska na terenie powiatu kolneńskiego.
  19.  

  20. Przyjęcie rezygnacji Wiceprzewodniczącego Rady pana Wiesława Zacharzewskiego;
  21.  

  22. Wybór Wiceprzewodniczącego Rady.
  23.  

  24. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu kolneńskiego na 2005r. wg projektu Zarządu Powiatu.
  25.  

  26. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  27.  

  28. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.
  29.  

  30. Zamknięcie obrad.

Dalszy Przebieg obrad

 

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że pkt. 1 i 2 porządku obrad zostały już zrealizowane.

 

Ad.3. Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że protokół z obrad poprzedniej sesji został przez niego podpisany jako odzwierciedlający przebieg obrad oraz, że był wyłożony do wglądu radnych. Uwag do treści protokółu nie zgłaszano. W głosowaniu – 12 gł. “za” przy 2 gł. “wstrzymujących się” Rada przyjęła protokół z obrad poprzedniej sesji ozn. Nr XXXVII/05.

 

Ad.4. Sprawozdanie z pracy Zarządu pomiędzy sesjami przedstawił starosta Stanisław Wiszowaty informując Radę o rozpatrywanych problemach i decyzjach podjętych przez Zarząd Powiatu.

(sprawozdanie, o którym mowa załączone do protokółu)

Ad.5. Wiceprzewodniczący rady poinformował, że dotychczas interpelacje nie wpłynęły na jego ręce; Zapytań radni nie zgłaszali.

Ad.6. Wiceprzewodniczący Wiesław Zacharzewski przypomniał, że radni otrzymali wyczerpujące, pisemne informacje złożone przez kierowników powiatowych służb i inspekcji i w związku z tym mieli możliwość wcześniejszego zapoznania się z nimi.

1/ Informację o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz zagrożeń pożarowych powiatu omówił Komendant Powiatowy PSP Józef Jasiewicz. Komendant dziękował Radzie Powiatu za finansowe wsparcie Komendy, głównie na zakup samochodu.

Radny Grzegorz Szczech prosił o wyjaśnienie trzech spraw dotyczących działalności PSP :

- gdzie i ile jest jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej na terenie powiatu i które z nich są w stanie wyjechać do pożaru?

-odnosząc się do czterech pożarów, które we wrześniu wybuchły na terenie gminy Stawiski, radny pytał – jakie jednostki i w jakich godzinach brały udział w gaszeniu tych pożarów?

- jaki sprzęt z Państwowej Straży Pożarnej został przekazany Ochotniczym Strażom Pożarnym i co dzieje się z tym sprzętem?

Komendant Józef Jasiewicz poinformował radnych gdzie i jaki sprzęt znajduje się w OSP, przy czym stwierdzał, że 50 % sprzętu gaśniczego kwalifikuje się do wymiany; Odnosząc się pożarów, które wybuchły jednocześnie na terenie gminy Stawiski poinformował, że w gaszeniu brały udział jednostki z naszego powiatu oraz z powiatu łomżyńskiego.

Wiceprzewodniczący Rady pytał czy istnieją OSP, które na przestrzeni ostatnich kilku lat nie brały udziału w gaszeniu pożarów i czy nie należy się zastanowić nad ich likwidacją ? Komendant wyjaśniał, ze jednostek OSP nie można likwidować gdyż są to stowarzyszenia wyższej użyteczności, jedne jednostki są przeznaczone do działań operacyjnych a inne np. do działalności kulturalnej; Radny Andrzej Duda wyjaśnił pokrótce jak działają Ochotnicze Straże Pożarne - jest wiele jednostek, które nie posiadają sprzętu do prowadzenia działań gaśniczych ale jednostki takie to często jedyna forma rozwoju kulturalnego na terenie danej miejscowości; Takie OSP zajmują się krzewieniem kultury fizycznej, sportu itp.

Innych zapytań nie zgłaszano. Wiceprzewodniczący Rady nie widząc sprzeciwu radnych stwierdził, że Rada przyjęła informację o stanie bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej.

(Informację, o której mowa – załączono do protokółu)

 

2/ W dalszej kolejności rozpatrywano informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w Kolnie; Informację na sesji omówił nadkomisarz Marek Przybyszewski. Mówił m.in. o spadku popełnianych przestępstw dzięki pracy prewencyjnej policji oraz o wzroście współczynnika wykrytych przestępstw. Pan M. Przybyszewski informował jeszcze o dobrej współpracy policji kolneńskiej z policją w kraju i tu nadmienił, że w dniu wczorajszym we współpracy z Komendą Warszawską na terenie naszego powiatu został zatrzymany niebezpieczny przestępca. Odnośnie obsady etatowej informował, że jest 66 etatów, a w chwili obecnej są cztery wakaty ale ich ilość może się zwiększyć w przyszłym roku nawet do 8; Mówił o trudnościach w pozyskaniu nowych policjantów, co jest wynikiem zmiany zasad naboru.

Radny Artur Sutkowski poruszył temat dotyczący przestępstw popełnianych z art. 216 i 224 kodeksu karnego tj. znieważanie funkcjonariuszy publicznych oraz znieważanie na łamach nośników medialnych, mówiąc że nie znalazł tych danych w przedstawionej informacji. Radny zgłosił wniosek (do przekazania dla p. Komendanta) o utworzenie dodatkowego etatu po to, by policja kolneńska zaczęła naprawdę śledzić przestępstwa na łamach “forum kolneńskiego”. Nadkomisarz wyjaśniał na bieżąco, ze utworzenie takiego etatu jest nierealne, takie zadania można jedynie włączyć w obowiązki dodatkowe a w tej chwili taki obowiązek spoczywa na nieetatowym rzeczniku Komendy Policji w Kolnie; Zwracał tu uwagę na podejście Prokuratury i Sądów do tego rodzaju przestępstw.

Starosta Stanisław Wiszowaty z kolei poruszył temat przestępstw związanych z narkotykami pytając czy na naszym terenie nie występuje ten problem; Nadkomisarz M. Przybyszewski mówił o istnieniu zagrożenia narkotykowego, jednak ze względu na specyfikę ścigania tego typu przestępstw nie może zdradzać szczegółów z tym związanych, ubolewał tutaj nad brakiem sygnałów ze strony społeczeństwa.

Innych zagadnień radni nie zgłaszali; Wiceprzewodniczący nie widząc sprzeciwu radnych stwierdził, że Rada przyjęła informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie; (Informacja w tej sprawie – załączona do protokółu)

 

3/ Informacje o bezpieczeństwie sanitarno-weterynaryjnym przedstawił Powiatowy Lekarz Weterynarii Marek Karwowski. (pisemną informację radni otrzymali w materiałach na sesję). W punkcie tym poruszano głównie tematy dotyczące coraz to nowych przepisów i rozporządzeń dotyczących głównie rolników; Wiceprzewodniczący Rady chciał uzyskać informacje nt. zgłoszeń do Powiatowego Lekarza Weterynarii o produkcji pasz, chciał wiedzieć kto ma składać takie zgłoszenia? P. M. Karwowski wyjaśniał, że obowiązek taki mają wszyscy, którzy produkują pasze i wprowadzają je na rynek. Poinformował, że zgłoszenia można składać za pośrednictwem gmin.

 

Innych zapytań nie zgłaszano. Wiceprzewodniczący Rady nie widząc sprzeciwu radnych stwierdził, że Rada przyjęła informację o bezpieczeństwie sanitarno-weterynaryjnym powiatu.

(Informacja w tej sprawie – załączona do protokółu)

 

4/ Informację o stanie sanitarnym powiatu kolneńskiego przedstawiła p. Urszula Gołębiewska –Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolnie. (pisemna informacja w tej sprawie – załączona do protokółu)

Ogólnie p. U. Gołębiewska mówiła, że stan sanitarny powiatu jest dobry, stwierdza się coraz mniej uchybień i generalnie jest lepiej. Szerzej odniosła się do tematu dożywiania dzieci i młodzieży, pochwaliła tutaj Szkoły Podstawowe w Ptakach i w Turośli gdzie jest prowadzenie 100% dożywianie dzieci. Stwierdzała, że najgorzej pod tym względem jest w Kolnie, w szkołach ponadgimnazjalnych i prosiła władze o zwrócenie uwagi na ten problem.

Radny Abdulwahab Almurtataha chciał wiedzieć czy są informacje o pojawieniu się żółtaczki typu C. Pani Gołębiewska wyjaśniała, że nie ma zbyt dużo takich zgłoszeń ale poinformowała o obawach dotyczących WZW typu A i spodziewanej epidemii gdyż jest to wirus przenoszony drogą pokarmową.

Radny Artur Sutkowski wracając do Szkoły Podstawowej w Turośli rozumiał, że są spełnione tam wszelkie wymogi sanitarne; Radny poruszył ten temat ponieważ, jak mówił, na forum kolneńskim ciągle pojawiają się głosy, że niepotrzebnie zostały “wpompowane pieniądze do Turośli”. Pani Gołębiewska potwierdziła, że stołówka dobrze funkcjonuje i oczywiście są spełnione wymogi sanitarne.

W punkcie tym poruszano jeszcze temat jakości wody na terenie powiatu oraz bezpieczeństwo wykonywania tzw. “badań przesiewowych” w miejscach takich jak np. urzędy gmin.

Innych zagadnień w tym punkcie nie omawiano. Wiceprzewodniczący Rady nie widząc głosów sprzeciwu stwierdził, że Rada przyjęła informację o stanie sanitarnym powiatu.

 

Ad.7. W punkcie tym na prośbę Wiceprzewodniczącego Rady głos zabrał przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu radny Andrzej Duda, który uzasadniał dlaczego komisja zainteresowała się tematem wyłonienia podmiotu do prowadzenia Warsztatów Terapii Zajęciowej i przedstawił wnioski z prac komisji.

Radny informował, że komisja swoją pracę zaczęła od kontroli procedury konkursowej, ponieważ sam fakt, że prezes Ludowych Zespołów Sportowych (podmiotu wyłonionego do prowadzenia WTZ ) jest członkiem zarządu powiatu wzbudził naturalne zainteresowanie i chęć wyjaśnienia przyczyn takiej sytuacji; Po przeanalizowaniu całej procedury Komisja uznała, że już samo powoływanie Zespołu do oceny ofert było “dziwne” ponieważ Zespół powinien powołać starosta a nie wicestarosta jak to miało miejsce, powinien zasiadać w nim kierownik PCPR, (kierownik odmówił, ponieważ był przewodniczącym stowarzyszenia “Rodzina”, które również złożyło ofertę na prowadzenie Warsztatów); Radny mówił, że jest taka możliwość ale wówczas kierownik powinien wskazać w swoim zastępstwie pracownika; Z ustaleń komisji wynikało, że kierownik PCPR- na wniosek wicestarosty, który to bezpośrednio nadzorował powoływanie Zespołu- wskazał cztery osoby, ustnie bez jakichkolwiek pisemnych upoważnień. Okazało się, że wicestarosta zweryfikował ten skład, ponieważ zarzucał, że z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie zostały wskazane dwie osoby; W związku z tym, jedną z tych osób “odrzucił” włączając do składu Zespołu dwie osoby z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ( kierownika tej jednostki i jednego pracownika). Kierownik PCPR wskazał również dla Wicestarosty osobę psychologa (do składu zespołu), który jest pracownikiem Szpitala Ogólnego w Kolnie, jednak ta osoba również nie została zaakceptowana jako członek Zespołu; Z wyjaśnień udzielonych w tym temacie przez wicestarostę wynikało, że pani powołana z PCPR mieszka poza Kolnem natomiast na pytanie czy psycholog ze Szpitala Ogólnego mieszka w Kolnie pan wicestarosta nie potrafił odpowiedzieć; Komisja uznała, że jest to bardzo “przedziwny” sposób powoływania Zespołu ponieważ w jego skład weszli w ok. 90 % osoby zależne od zarządu powiatu, tym samym od prezesa Ludowych Zespołów Sportowych.

W dalszej pracy Komisja zajęła się aspektami prawnymi, przeanalizowano rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie warsztatów terapii zajęciowej, które określa sposób powoływania Zespołu; Zdaniem Komisji Zdrowia, wicestarosta nie posiadał upoważnienia do powoływania Zespołu - rozporządzenie wyraźnie określa, że Zespól powołuje starosta; Wg Komisji ogólne upoważnienie ds. PFRON, jakie posiada wicestarosta, nie jest odpowiednim upoważnieniem do powoływania Zespołu, nie jest również takim upoważnieniem podział obowiązków przyjęty przez Zarząd.

Zespół oceniający oferty popełnił również wiele błędów, m.in. rozpatrywał tylko do pkt 2. dwie oferty, uznając (bez jakiejkolwiek opinii prawnej) iż to Ludowe Zespoły Sportowe mają w zapisie działalność związaną z prowadzeniem Warsztatów Terapii Zajęciowej a stowarzyszenie “Rodzina” nie ma takiego zapisu. Zdaniem Komisji bardziej zadaniu prowadzenia WTZ odpowiada statut stowarzyszenia “Rodzina” niż statut LZS; W głosowaniu Zespół odrzucił ofertę stowarzyszenia “Rodzina” z powodu braku tego zapisu i z uwagą przewodniczącej Zespołu, że należałoby zasięgnąć opinii radcy prawnego; Wg przewodniczącej Zespołu w momencie rozpatrywania obie oferty miały braki dyskwalifikujące je z dalszego rozpatrywania, ponieważ w załączniku Nr 3 oferty nie wskazano rodzaju niepełnosprawności, a jest to wymóg wynikający z rozporządzenia; Zdaniem Komisji oferty powinny wrócić do oferentów do uzupełnienia - tak się jednak nie stało. Z wyjaśnień udzielonych przez wicestarostę wynikało, że Zarząd nie rozpatrywał ofert tylko zaakceptował ofertę wskazaną przez Zespół. Zdaniem Komisji nie jest to prawidłowe postępowanie; Komisja Zdrowia przeanalizowała obie oferty i z analizy tej wynikło, że oferta stowarzyszenia “Rodzina” bardziej odpowiadała wymogom natomiast Zarząd rozpatrywał ofertę, która nie powinna być rozpatrywana ze względu na braki formalne;

W dalszej części prace Komisji skupiły się na analizie umowy i zdaniem Komisji jest tam poważne uchybienie; Rozporządzenie w sprawie WTZ mówi, że należy określić kompetencje pracowników warsztatów a przy kompetencjach kierownika warsztatów jest “pusta kratka”, nie są określone jakiekolwiek wymogi; Z analizy umowy zawartej pomiędzy stowarzyszeniem LZS a Zarządem Powiatu wynika, ze brak jest podpisów (ze strony LZS) pod załącznikami do umowy; Następna sprawa to rozpoczęcie działalności Warsztatów z dniem 1 grudnia br. - w związku z tym Komisja próbowała uzyskać informację czy są podpisane umowy o pracę, umowy które pozwalają funkcjonować Warsztatom; Najbardziej jednak interesowało członków komisji czy kierownik ma podpisaną umowę ponieważ z informacji uzyskanych “na mieście” wynika, że kierownikiem Warsztatów jest członek zarządu powiatu i jeśli te informacje się potwierdzą to zdaniem Komisji Zdrowia jest to sprawa “nieczysta i nawet w pewnym sensie korupcja”.

Starosta poinformował, że informacji i wszelkich wyjaśnień w sprawie Warsztatów udzieli radny Roland Długozima; Radny Grzegorz Szczech chciał wiedzieć jako kto będzie wypowiadał się Roland Długozima?

Radny Roland Długozima stwierdził, że chętnie odpowie na wszystkie pytania dozwolone prawem; Wyjaśnił na wstępie, że zgodnie ze Statutem i zapisem w KRS nie ma takiego stanowiska jak “prezes LZS”, jest natomiast przewodniczący Powiatowej Rady Zrzeszenia Ludowe Zespoły Sportowe; Odpowiadając dla radnego Grzegorza Szczecha mówił, że “może mówić jako członek zarządu, jako radny, jako obywatel, jako mieszkaniec Borkowa i jeszcze będzie mówił jako kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej”. Mówił dalej, ze “niektórzy na mieście” tutaj obecni celowo wprowadzają w błąd i manipulują radnymi – najnowszy wyciąg z KRS z 3 listopada br. mówi, że podmiot Powiatowe Zrzeszenie Ludowe Zespoły Sportowe nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców, nie prowadzi działalności gospodarczej; “Prowadzimy działalność statutową, nieodpłatną”. Wyjaśniał dalej, że w Statucie LZS nie ma zapisu o możliwości prowadzenia Warsztatów Terapii Zajęciowej (jak twierdził radny A. Duda). Radny zacytował zapis ze Statutu : “ wszechstronne krzewienie kultury fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki środowiska wiejskiego poprzez:

1/ upowszechnianie i rozwijanie rekreacji ruchowej, sportu, turystyki oraz innych form aktywnego wypoczynku ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej jak również tworzenie warunków w tym zakresie”;

Zgodnie z rozporządzeniem działalność warsztatów jest działalnością o charakterze niezarobkowym i prowadzić je mogą stowarzyszenia, związki wyznaniowe i organizacje pozarządowe; W rozumieniu ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie spełniamy każdy wymóg; Nieprawdą jest, że Zarząd Powiatu Kolneńskiego “upisał ofertę konkursową”, ofertę konkursową przedstawił dla Zarządu kierownik PCPR i tę ofertę zaakceptował Zarząd. Radny Roland Długozima poinformował, że podczas głosowania w sprawie oferty – na swój wniosek – starosta wyłączył go z głosowania.

Wyjaśniając kolejny zarzut Komisji Zdrowia odczytał § 4 ust.1 Rozporządzenia w sprawie warsztatów terapii zajęciowej tj. “wniosek podlega merytorycznej i formalnej ocenie dokonywanej przez Zespół utworzony przez starostę w centrum pomocy, w którego skład wchodzą : kierownik centrum pomocy lub wyznaczony przez niego pracownik, jako przewodniczący zespołu, psycholog... Radny zaznaczał, ze nigdzie nie napisano, że Zespół powołuje starosta na wniosek kierownika PCPR; Nieprawdą są również informacje rozpowszechniane na mieście, że “jest to skok na kasę” . Następnie radny zacytował §18 ust. 4 w/w rozporządzenia tj. “dofinansowanie ze środków Funduszu kosztów działalności warsztatu przysługuje od dnia rozpoczęcia zajęć przez uczestników warsztatu”. Poinformował, ze takie rozpoczęcie nastąpi jutro ale prosił przy tym, “żeby nie przychodzić i nie stresować niepełnosprawnych”; Następnie ustosunkował się do zarzutów Komisji Zdrowia o brakach formalnych złożonej oferty – stwierdzał, że oferta została złożona zgodnie z ogłoszonym konkursem, nie ma w niej żadnych braków formalnych; Należało złożyć załączniki i ewentualnie referencje; Odnośnie referencji radny wyjaśniał, że takie nie są potrzebne ponieważ stowarzyszenie LZS działa na rynku powiatowym od szeregu lat z wykorzystaniem dotacji powiatowych i innych, w imprezach sportowych bierze udział co roku ponad 400 uczestników a takich imprez organizuje się minimum 8 w ciągu roku; Następnie odczytał załączniki, jakie należało złożyć wraz z ofertą :

1/ aktualny wypis z rejestru sądowego – został złożony, aktualny z wpisem ze prowadzimy działalność na rzecz osób niepełnosprawnych co jest prawdą, ponieważ od dwóch lat Ludowe Zespoły Sportowe współorganizowały paraolimpiady dla osób niepełnosprawnych;

2/ statut organizacji – taki statut został złożony, zmieniony w pewnych punktach ale punkt mówiący o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych zawarty był w pierwowzorze statutu z chwilą zawiązania stowarzyszenia i prosił nie sugerować, że ktoś podmienił czy dopisał, ponieważ można to sprawdzić w Sądzie;

3/ zgłoszenie co najmniej 25 kandydatów na uczestników warsztatów - wyjaśniał, że został tu popełniony błąd nieumyślny ponieważ wymienione zostały nazwiska kandydatów co jest niezgodne z ustawą, ale te nazwiska dostał z PCPR i uważał w związku z tym, że można je napisać; W ofercie był wymóg określenie rodzaju niepełnosprawności, stopnia niepełnosprawności a z otrzymanych orzeczeń wynikało, że osoby te kwalifikują się do uczestnictwa w warsztatach;

4/ plan działalności warsztatu - został złożony;

5/ zobowiązanie do opracowania indywidualnych programów rehabilitacji zostało złożone i zostaną one opracowane, zgodnie z ogłoszeniem, w ciągu trzech miesięcy;

6/ preliminarz rocznych kosztów działalności warsztatów - został złożony,

7/ projekt regulaminu warsztatu - został złożony .

Radny stwierdzał, że wraz z ofertą złożono 8 załączników a zarzuty Komisji Zdrowia dotyczące braków formalnych oferty uznał za obraźliwe.

Następna uwaga Komisji Zdrowia dotyczyła kwalifikacji pracowników (kierownika). R Długozima zacytował w tym miejscu wymogi dotyczące kierownika (operatywność, umiejętność kierowania zasobami ludzkimi, znajomość ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej) i innych pracowników WTZ.

Radny poinformował jeszcze o swojej rezygnacji z funkcji przewodniczącego i ze składu Powiatowej Rady Zrzeszenia LZS i o tym, że Rada jednogłośnie przyjęła rezygnację. Odnośnie umów o pracę jakie chciała uzyskać Komisja Zdrowia, stwierdzał, że jest to wewnętrzna sprawa stowarzyszenia LZS oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Dodał jeszcze, że od dzisiaj pracują instruktorzy terapii zajęciowej a od jutra będą już pracować z uczestnikami warsztatów; Zgodnie z umową warsztaty terapii zajęciowej działają od 1 grudnia ale pracując przez te 7 dni na razie pieniędzy nie pobieramy, bo nie mamy z czego; Próbujemy ten budynek dostosować do odpowiednich norm – mówił.

Wiceprzewodniczący Rady Wiesław Zacharzewski odnosząc się do wypowiedzi przedmówcy stwierdzał, że przedstawił on dużo informacji ale brak w całej tej sprawie opinii radcy prawnego; Ponadto chciał wiedzieć, jako kto przedstawiał radny te wszystkie informacje, czy jest on faktycznie kierownikiem Warsztatów. Radny R. Długozima poinformował, że wszelkie akty podejmowane w imieniu stowarzyszenia LZS były opiniowane przez “dobrego” radcę prawnego z długoletnim stażem. Odnośnie zapytania czy wypowiadał się jako kierownik WTZ radny poprosił protokolantkę o odczytanie pierwszego zdania z jego wypowiedzi; Zgodnie z prośbą radnego odczytana została ta wypowiedź w której stwierdza on, że wypowiada się m.in. “jako kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej”.

Następnie głos zabrał radny Artur Tomasz Sutkowski, który zwracając się do Rolanda Długozimy jako kierownika WTZ mówił, że w poniedziałek ktoś dostarczył mu kopię artykułu z Gazety Współczesnej, na łamach której wypowiadał się i udzielał informacji radny Andrzej Duda; Radny A. Sutkowski mówił “że dość ma już tej paplaniny, upokarzania go na stronach internetowych, pisania nieprawdy, domysłów”. Prosił o odpowiedź, czy w dokumentacji istnieje jego oferta zatrudnienia w WTZ i czy kiedykolwiek rozmawiał na temat zatrudnienia go w tej jednostce; Prosił ponadto o przytoczenie jego rozmowy, jaka miała miejsce jakiś czas temu, nt. plotek “że ma zostać kierownikiem WTZ”.

Radny Roland Długozima poinformował, że nie pamięta dokładnie tej rozmowy ale od nikogo innego nie słyszał, że w warsztatach ma pracować A. Sutkowki, o tym dowiedział się z gazety. Dodał, że wszelkie podania o pracę przejął od kierownika PCPR, osobiście takiego podania nie otrzymał od nikogo.

Radny Artur Sutkowski przytoczył w związku z tym sedno owej rozmowy, która jakiś czas temu miała miejsce (jeszcze zanim składane były oferty) z udziałem jego i niektórych członków Zarządu; Otóż w odpowiedzi na plotki “że ma zostać kierownikiem WTZ” powiedział “że gdyby nawet zarząd czy starosta na kolanach go prosił czy dokładał jakiekolwiek pieniądze, to nigdy nie będzie ubiegał się o jakąkolwiek pracę w Warsztatach Terapii Zajęciowej”. Zwracając się do radnego A. Dudy mówił, “ze może on się uśmiechać i robić sobie różne parodie z życia ludzkiego, ale najpierw niech spojrzy w lustro...”

Wiceprzewodniczący Rady apelował o uspokojenie atmosfery i nie obrażanie się nawzajem.

Następnie głos zabrał radny Andrzej Duda, chcąc przy tym skorzystać z mównicy, ale radny Roland Długozima, nie chciał odejść od mikrofonu, ponieważ jak mówił czeka na pytania; W związku z tym radny A. Duda skorzystał z mikrofonu przewodniczącego rady, komentując blokowanie mównicy przez R. Długozimę “jako sposób Leppera”.

Radny A. Duda komentując wypowiedź R. Długozimy stwierdzał, że nie uzyskał odpowiedzi na swoje pytania;

Następnie odczytał wnioski końcowe Zespołu powołanego do oceny ofert na prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej podpisany przez członków Zespołu tj. “Martę Gryguc – przewodniczącą Zespołu, Danutę Sutkowską – członka Zespołu (żonę A. Sutkowskiego), Danutę Kudaj – członka Zespołu, która jest pracownicą p. Danuty Sutkowskiej, p. Zofię Nerko – członka Zespołu, Sławomira Zalewskiego- członka Zespołu, który jest bezpośrednio podległy zarządowi powiatu. “Proszę sobie wyobrazić jaki Zespół dokonywał oceny ofert” – mówił. Wnioski przedstawiały się następująco:

“1. oferta Kolneńskiego Stowarzyszenia “Rodzina’ nie spełnia podstawowego warunku do realizacji zadania publicznego z zakresu działania na rzecz osób niepełnosprawnych tj. prowadzenia warsztatów terapii zajęciowej w Kolnie z uwagi na brak w celach statutowych działań w tym zakresie. Tym samym nie spełnia wymogu określonego w ogłoszeniu o konkursie dla organizacji pozarządowych przystępujących do konkursu;

2. oferta Powiatowego Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych spełnia wymogi formalne i merytoryczne. Tym samym w ocenie Zespołu oferent ma możliwość realizacji działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tj. prowadzenia warsztatów terapii zajęciowej.

Zespół jednogłośnie proponuje wybrać ofertę Powiatowego Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych.”.

Radny Andrzej Duda mówił dalej o konflikcie interesów, stwierdzając, że wyłączenie się Rolanda Długozimy z głosowania nad ofertą nie oznacza wcale, że jako członek zarządu nie miał wpływu na jego wynik. Dalej dowodząc “niekompetencji” radnego stwierdzał, że może udowodnić, że warsztaty terapii zajęciowej prowadzą działalność gospodarczą, a to, że jako członek zarządu nie może zarządzać działalnością gospodarczą już udowodnił; Radny stwierdzał, że “układ jest bardzo nieczysty i że załatwił Pan sobie stołek to mówią wszyscy w Kolnie”. Roland Długozima aby być w porządku powinien złożyć rezygnację z funkcji radnego i członka Zarządu stwierdzał radny A. Duda.

Radny pytał – czy my jako radni (jako osoby wybrane do sprawowania kontroli nad Zarządem i jednostkami powiatu) mamy prawo wiedzieć kto jest kierownikiem WTZ? Z dotychczas otrzymywanych, pokrętnych odpowiedzi nie wynika czy pan Roland Długozima radny powiatu, członek zarządu powiatu, prezes PSL jest kierownikiem Warsztatów Terapii Zajęciowej; Zwracając się do radcy prawnego pytał czy samo ustne oświadczenie radnego wystarczy czy mamy prawo zażądać wglądu do umowy o pracę? Radny uważał, że jeśli nie ma takiego dokumentu tzn., że stowarzyszenie LZS nie dotrzymało warunków umowy podpisanej z Zarządem tj. terminu rozpoczęcia działalności warsztatów z dniem 1 grudnia 2005r.

Radny Andrzej Duda wnioskował o przerwę i wyjaśnienie czy jako Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu ma prawo wglądu do umowy o pracę kierownika Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Wiceprzewodniczący stwierdził, że w tej chwili nie zrobi przerwy natomiast prosił radcę prawnego o wyjaśnienie poruszonych kwestii; Radca prawny Zbigniew Twarowski uważał, że jeśli radny oświadczył, że jest kierownikiem to należy w to wierzyć; Natomiast odnosząc się kwestii wglądu do umowy przypomniał, że nadzór nad działalnością Warsztatów pełni Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kolnie; Rada na drodze urzędowej może zwrócić się do kierownika PCPR o udostępnienie dokumentów.

Radny Andrzej Duda mówił, że kierownik PCPR poinformował go, że żadnych umów dotyczących zatrudnienia w WTZ nie otrzymał do wglądu; Radny Roland Długozima pytał więc czy kierownik PCPR-u oficjalnie występował o udostępnienie tych informacji? Zwracając się do A. Dudy mówił, że żaden przepis nie obliguje go do tego, żeby rezygnować z mandatu radnego i z funkcji członka zarządu powiatu;

Następnie głos zabrał starosta Stanisław Wiszowaty, który przysłuchując się dzisiejszej dyskusji stwierdzał, że jest mu przykro i zastanawia się czy cała praca miała sens? Przypomniał, że decydując się na realizację zadania jakim są Warsztaty podjęliśmy się ogromnego wyzwania, odbyło się to przy dużym zaangażowaniu Zarządu, pracowników Starostwa, kierownika PCPR; Żeby zrobić to jak najmniejszym kosztem zatrudniono pracowników z prac publicznych; Starosta mówił tu jeszcze o bardzo dobrej bazie materiałowej – samochodzie i wyposażeniu tej jednostki; “W tej chwili cała sprawa została sprowadzona do pyskówki i spraw personalnych i można się zastanawiać czy cała ta praca miała sens” mówił; Starosta apelował o spokojną dyskusję bez wzajemnego obrażania się, bo radni mają prawo żądać pewnych informacji. Apelował również o rozwagę bo może zaistnieć taka sytuacja, ze umowa zostanie rozwiązana, nie zdążymy wyłonić kolejnego oferenta i może nam grozić zwrot pieniędzy przeznaczonych na to zadanie.

Następnie głos zabrał Wiesław Niedbała – zastępca przewodniczącego LZS jako jedna z dwóch osób upoważnionych do podpisania umowy na prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej z Zarządem Powiatu. Opowiadał, jak ok. 1100 przyszedł do niego do pracy kierownik PCPR-u i “chciał uzyskać jakiś podpis na umowie, która wcześniej podpisaliśmy, na dodatkowej kartce; Prosił żebym mu udostępnił umowy o pracę bo tak chce Komisja Zdrowia, która miała być o godz. 1200”. Według niego w tej chwili Komisja Zdrowia nie ma żadnych uprawnień co do LZS-ów, natomiast zapytanie dotyczące osoby kierownika WTZ powinno być wystosowane do zarządu LZS; Wyjaśniał dalej, ze jeżeli będzie oficjalna prośba Rady w tej sprawie to dokumenty takie zostaną udostępnione. Wiesław Niedbała mówił jeszcze o swojej rozmowie z radnym Andrzejem Dudą, gdzie rozmawiali m.in. o wykształceniu niektórych osób i doszedł do wniosku po tej rozmowie, że najlepszą osoba na stanowisko kierownika byłaby żona radnego Dudy; Jak mówił, takie odniósł wrażenie.

Wiceprzewodniczący Rady wzywał przedmówcę do liczenia się ze słowami; Wyjaśnił, że Rada chce tylko wiedzieć kto jest kierownikiem WTZ;

Radny Andrzej Duda odnosząc się do wypowiedzi p. Wiesława Niedbały mówił, że życzyłby każdemu takiego wykształcenia jakie posiada jego żona, przy czym dodał, że jego żona ma stanowisko dyrektora Szkoły, jest zadowolona ze swojej pracy i nie pracuje na czterech czy pięciu etatach tylko na jednym. Poza tym, nie miałaby czasu na inną pracę; Wyjaśniał dalej, że Komisja nie sprawuje kontroli nad LZS tylko nad Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kolnie przy czym jednocześnie nad Warsztatami; Obowiązkiem kierownika PCPR jest sprawdzenie kto, z jakimi kompetencjami i na jakim stanowisku został zatrudniony; Jeśli prawdą jest, że Pan Roland Długozima jest kierownikiem WTZ, jesteśmy w stanie wykazać, że przy tym budżecie zarządzanie Warsztatami jest zarządzaniem działalnością gospodarczą stwierdzał radny A. Duda.

Radny Robert Niedźwiecki apelował o uspokojenia atmosfery i o to by “zakończyć wycieczki osobiste”; Przypomniał, że jeśli ktoś chce złożyć oświadczenia to jest na to oddzielny punkt.

Radny Grzegorz Szczech zgłosił wniosek formalny o 15 minutową przerwę; W głosowaniu – 9 gł. “za” przy 2 gł. “przeciwnych” i 2 gł. “wstrzymujących się” Rada opowiedziała się za zgłoszonym wnioskiem.

 

Po przerwie radny Grzegorz Szczech wnioskował by wstrzymać się ze stanowiskiem w sprawie procedury wyłonienia podmiotu na prowadzenia Warsztatów Terapii Zajęciowej i przekonać się jak będą działały; W głosowaniu 14 gł. “za” (pozostali radni nie brali udziału w głosowaniu) Rada opowiedziała się za wnioskiem G. Szczecha.

 

W dalszej części obrad Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że wpłynął do niego wniosek Klubu Radnych Porozumienie o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie punktu 8. w brzmieniu :”Podjęcie uchwał w sprawie :

1/ odwołania członka zarządu;

2/ wygaśnięcia mandatu radnego Rolanda Długozimy;

3/ wyboru Przewodniczącego Rady; “

(wniosek, o którym mowa – załączono do protokółu)

Wiceprzewodniczący Rady poddał wiec pod głosowanie złożony wniosek o zmianę porządku obrad; Wynik głosowania to 9 gł. “za” i 7 gł. “przeciwnych”; Wiceprzewodniczący stwierdził, że Rada opowiedziała się za wnioskiem i tym samym wprowadza się zmianę do porządku obrad. W związku z przyjęciem przez Radę zmian w porządku obrad nastąpiło przesunięcie następujących po sobie punktów porządku.

 

Ad.8.

1/ Projekt uchwały w sprawie odwołania członka zarządu radni otrzymali zaraz po wprowadzeniu tego punktu do porządku obrad; Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w tej sprawie i poprosił radnego A. Dudę o uzasadnienie do projektu.

Andrzej Duda w imieniu Klubu Radnych Porozumienie wyjaśniał, że w związku z faktem, że Pan Roland Długozima oświadczył dzisiaj, że został powołany na stanowisko kierownika WTZ Rada Powiatu powinna odwołać go z funkcji członka Zarządu Powiatu oraz stwierdzić wygaśnięcie mandatu radnego;

Radny powołał się tutaj na ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie cytując art. 9 ust.1 “Działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art.3 ust.3 stanowi działalność jeżeli:

1/ wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej przekracza 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa GUS za rok poprzedni;”

Radny mówił, że znany jest budżet płac WTZ, który był przedstawiony w ofercie , czyli można stwierdzić, że zarządzanie WTZ jest w sensie tej ustawy działalnością gospodarczą.

Druga ustawa, która ma tutaj zastosowanie to ustawa z 21 sierpnia 1997r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne – art. 4 mówi :“osoby wymienione w art1 i 2, w okresie zajmowania stanowisk lub pełnienia funkcji, o których mowa w tych przepisach, nie mogą :

6) prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności...;”

Ustawa ta również określa tryb odwołania członka Zarządu w takiej sytuacji i odbywa się to w terminie do 30 dni od momentu, w którym organ stanowiący uzyskał taka informację; (art. 5 ust. 3 cyt. ustawy)

 

Innych chętnych do zabrania głosu w tym punkcie nie było.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że głosowanie w tym przypadku jest jawne i potrzebna jest zwykła większość głosów po czym przystąpił do przeprowadzenia głosowania nad projektem uchwały w sprawie odwołania członka zarządu powiatu; W głosowaniu - 9 gł. “za” przy 5 gł. “przeciwnych” i 1 gł. “wstrzymującym się” (jeden radny nie brał udziału w głosowaniu) Rada odwołała Rolanda Długozimę z funkcji członka zarządu powiatu.

(Uchwała Nr XXXVIII/165/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

2/ Projekt uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego wszyscy radni otrzymali, w całości treść projektu odczytał Wiceprzewodniczący Rady ;

Starosta Stanisław Wiszowaty zastanawiał się czy w tym przypadku nie ma zastosowania przepis, który mówi, że radny od momentu podjęcia działalności ma trzy miesiące na zrzeczenie się mandatu; Wiceprzewodniczący Rady wyjaśniał tutaj, że w momencie powołania na radnego ma on trzy miesiące na rezygnację z prowadzenia działalności gospodarczej .

Innych uwag nie było; W głosowaniu 9 gł. “za” przy 1 gł. wstrzymującym się” i 6 gł. “przeciwnych” Rada podjęła uchwałę w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

(Uchwała Nr XXXVIII/166/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

3/ Wybór Przewodniczącego Rady.

Zgłoszeni kandydaci na przewodniczącego rady to Wiesław Zacharzewski i Mieczysław Zajk; Zgodę na kandydowanie wyraził tylko radny Wiesław Zacharzewski i oświadczył przy tym, że w przypadku wyboru zrezygnuje z funkcji wiceprzewodniczącego rady.

W celu przeprowadzenia głosowania (tajne) wybrano Komisję Skrutacyjną w składzie: Danuta Kozłowska, Henryka Boć, Grzegorz Szczech; Po tym Wiceprzewodniczący Rady zarządził przerwę na przygotowanie kart do głosowania; Po przerwie przewodniczący komisji skrutacyjnej Grzegorz Szczech przeprowadził procedurę głosowania, informując uprzednio, że przygotowano 16 kart do głosowania (nieobecna na sesji była radna W.Ptak); Wyczytywał kolejno z listy radnych, którzy oddawali swój głos do urny. Przewodniczący komisji skrutacyjnej zwrócił się z zapytaniem do radcy prawnego, czy R. Długozima ma prawo głosować; W opinii radcy prawnego podjęta dzisiaj uchwała w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego jest wiążąca i P. Roland Długozima nie powinien głosować . Starosta miał inne zdanie w tej kwestii, uważał że dopóki nie ma rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie uchwały nie jest ona prawomocna, podał tu za przykład sytuację radnego Roberta Niedźwieckiego. Z kolei radny Andrzej Duda uważał, że sytuacja R. Niedźwieckiego jest zupełnie inna, w jego przypadku Rada nie podjęła uchwały o wygaśnięciu mandatu tylko Wojewoda wydał Zarządzenie Zastępcze, od którego Rada się odwołała.

Przewodniczący komisji skrutacyjnej zdał się tutaj na opinię radcy prawnego i stwierdził , że R. Długozima nie będzie brał udziału w głosowaniu.

Po zakończeniu głosowania odbyła się krótka przerwa podczas której komisja zajęła się liczeniem głosów; Po przerwie przewodniczący komisji Grzegorz Szczech odczytał protokół przedstawiający wyniki głosowania przy wyborze Przewodniczącego Rady; Z protokółu wynikało, że w głosowaniu brało udział 15 radnych, na zgłoszonego kandydata tj. Wiesława Zacharzewskiego oddano 10 gł. “za, 4 gł. “przeciw” i 1 gł. “wstrzymujący się”. Komisja Skrutacyjna stwierdza, że Wiesław Zacharzewski został wybrany przewodniczącym rady.

(Uchwała Nr XXXVIII/167/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

(Protokół komisji skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania – stanowi załącznik do protokółu)

Wiesław Zacharzewski podziękował wszystkim za głosy i prosił o tolerancję dla usterek podczas prowadzenia obrad;

Przewodniczący Rady stwierdził, że zrealizowany został ten punkt porządku i poinformował, że wpłynął do niego kolejny wniosek Klubu Radnych Porozumienie o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenia punktów :

10/ Przyjęcie rezygnacji Wiceprzewodniczącego Rady pana Wiesława Zacharzewskiego;

11/ Wybór Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu.

 

Wiesław Zacharzewski oświadczył, że w związku z jego wyborem na Przewodniczącego Rady rezygnuje z funkcji wiceprzewodniczącego rady.

(Pisemne oświadczenie w w/w sprawie – załączono do protokółu)

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o zmianę porządku obrad; W wyniku głosowania – 10 gł. “za” przy 1 gł. “przeciwnym” i 3 gł. “wstrzymujących się” (1 osoba nie brała udziału w głosowaniu) wprowadzono zmiany do porządku obrad, zgodnie z wnioskiem Klubu Radnych porozumienie.

 

Ad.9. Pisemne informacje z przebiegu realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami Powiatu Kolneńskiego oraz informację Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska radni otrzymali w materiałach na sesję (informacje te, załączono do protokółu)

Dłuższej dyskusji w tej sprawie nie prowadzono tylko radny A. Chyliński chciał wiedzieć czym skutkuje zapis, że “wysypiska funkcjonują tylko do końca grudnia 2006r”. Sekretarz powiatu Jerzy Bielawski wyjaśnił, że trzeba będzie takie wysypiska zamknąć.

Przewodniczący Rady Wiesław Zacharzewski poruszył tutaj jeszcze sprawę kontenerów na szkło, które były w poszczególnych gminach – wyjaśnił, że np. w Stawiskach taki pojemnik został napełniony i odstawiony do zakładu Gospodarki Komunalnej.

Starosta przypomniał, że gospodarka odpadami to zadania gmin; Powiat opracował taki program a gminy miały zawrzeć ze sobą porozumienia, jednak do tego nie doszło; Rady gminne podejmowały również uchwały intencyjne w sprawie wspólnej budowy składowiska odpadów. Starosta mówił, jeszcze że powiat dokonał zakupu pojemników i worków do selektywnej zbiórki odpadów i w tej chwili tylko szkoły uczestniczą w Programie “Rady na Odpady”.

 

Innych zapytań i uwag w tym temacie nie zgłaszano. Przewodniczący rady nie widząc głosów sprzeciwu radnych stwierdził, że Rada zapoznała się z informacjami z przebiegu realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami Powiatu Kolneńskiego oraz z informacją Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

 

Ad.10.

Wiesław Zacharzewski po wyborze na przewodniczącego rady złożył pisemną rezygnację z funkcji wiceprzewodniczącego rady. W głosowaniu 10 gł. “za” (pozostali radni nie brali udziału w głosowaniu) Rada przyjęła jego rezygnację.

(Uchwała Nr XXXVIII/168/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

Ad.11.

Na wiceprzewodniczącego rady zgłoszono tylko jednego kandydata w osobie radnego Stanisława Szymanowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.

W tym miejscu radny Andrzej Chyliński zwracał się do radnych, aby wybrali kompetentnego radnego na to stanowisko; Innych osób nie zgłaszano w związku z tym w głosowaniu 7 gł. “za” przy 1 gł. “wstrzymującym się” i braku głosów “przeciwnych” lista kandydatów została zamknięta.

Wybór wiceprzewodniczącego rady następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady. Uzgodniono, że skład komisji skrutacyjnej pozostanie taki sam jak przy wyborze przewodniczącego rady tj; Danuta Kozłowska, Henryka Boć i Grzegorz Szczech. Przygotowano karty do głosowania po czym przewodniczący komisji Grzegorz Szczech wyczytywał kolejno z listy radnych, którzy oddawali swoje głosy do urny. Po krótkiej przerwie, podczas której Komisja Skrutacyjna policzyła głosy, przewodniczący Grzegorz Szczech przedstawił wynik głosowania; Informował, ze w głosowaniu brało udziału 15 radnych, głosów ważnych oddano 14 i 1 gł. nieważny. Wynik głosowania to 7 gł. “za” 4 gł. “przeciw” i 3 gł. “wstrzymujące się”. Komisja Skrutacyjna stwierdza, że Rada nie dokonała wyboru wiceprzewodniczącego rady.

(Protokół komisji skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania – stanowi załącznik do protokółu)

 

Ad.12. Przewodniczący rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu kolneńskiego na 2005r. był przedmiotem posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów. Przewodnicząca komisji Danuta Kozłowska poinformowała, że komisja nie opiniowała projektu uchwały tylko zapoznała się z nim. W dyskusji nad projektem uchwały radny Grzegorz Szczech zapytał o kwotę 25 000 zł przeznaczoną na sprzęt komputerowy, pytał ile będzie tych komputerów; Skarbnik powiatu Dorota Waszkiewicz wyjaśniła, że będzie to siedem jednostek centralnych.

Innych zapytań nie zgłaszano. Przewodniczący Rady odczytał więc projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie a następnie poddał go pod głosowanie;

W wyniku głosowania 15 gł. “za” Rada przyjęła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu kolneńskiego na 2005r.

(Uchwała Nr XXXVIII/169/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

Ad.13. Przewodniczący stwierdził, że interpelacji i zapytań nie było w związku z tym ten punkt został zrealizowany.

 

Ad.14. Wolne wnioski i zapytania radnych.

 

Radny Grzegorz Szczech przewodniczący Komisji Rewizyjnej nawiązując do zaplanowanej w IV kwartale kontroli Komisji Rewizyjnej w Szpitalu Ogólnym w Kolnie zastanawiał się czy w momencie, gdy Szpital rozpoczął wdrażanie programu restrukturyzacji warto rozpoczynać kontrolę; Według niego lepiej byłoby zaplanować kontrolę w Szpitalu w styczniu przyszłego roku i zwracał się do Rady o opinię w tej sprawie; Sekretarz poparł przewodniczącego komisji wyjaśniając, że w tej chwili w Szpitalu jest wdrażany program dostosowywania Szpitala do warunków sanitarno – higienicznych określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w związku z tym przesunięcie tej kontroli byłoby wskazane.

Przewodniczący rady uznał, że jeśli będą głosy przeciwne co do propozycji G. Szczecha to wówczas przeprowadzi głosowanie; Radni żadnych uwag z tym związanych nie zgłaszali w związku z czym Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada pozytywnie ustosunkowała się do wniosku Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w sprawie przesunięcia terminu kontroli w Szpitalu Ogólnym.

Przewodniczący rady poinformował jeszcze, że wpłynął wniosek od grupy radnych dotyczący wynagrodzenia starosty Stanisława Wiszowatego i będzie on rozpatrywany na następnej sesji.

Sekretarz Jerzy Bielawski z kolei zwracał się z prośbą wynikłą, jak mówił, z potrzeby przestrzegania przepisów i dostępności materiałów, które są przekazywane przed posiedzeniami komisji; Zwrócił się z prośbą, żeby Przewodniczący komisji ustalali jakie materiały otrzymywać mają radni.

Roland Długozima mówił, że miał i ma dalej przyjemność współpracować z niektórymi radnymi i nie będzie żałował, jak Wojewoda utrzyma w mocy decyzję Rady, bo z niektórymi radnymi nie chciał by mieć tej przyjemności.

Radny Artur Tomasza Sutkowski przytoczył “swoje refleksje” na temat dokumentacji dotyczącej warsztatów terapii zajęciowej i nakreślił tutaj sytuację, jaka mogłaby zaistnieć gdyby konkurs na prowadzenie warsztatów wygrało stowarzyszenie “Rodzina”. Ażeby “uplastycznić swoją wypowiedź i pokazać związki korupcjogenne”, jak to określił, odwołał się do osób zgłoszonych do Zespołu przez kierownika PCPR-u; Było to trzech pracowników PCPR-u i psycholog ze Szpitala Ogólnego w Kolnie; Na zadane pytanie czy członkowie zgłaszani przez kierownika są członkami również stowarzyszenia Rodzina, kierownik z pełną świadomością odpowiedział, ze nie. Po czym okazało się, że są. Przewodnicząca Zespołu oceniającego oferty okazała się członkiem stowarzyszenia Rodzina, drugi z kandydatów tez jest członkiem stowarzyszenia; Pani psycholog również pracowała na umowę zlecenie dla stowarzyszenia Rodzina;

Analizując dalej dokumentację zorientował się, ze pieczę finansową jak również kwestie związane z kontrolą merytoryczną będzie sprawowało Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Pytał się więc w jaki sposób pracownicy mieli by sprawować nadzór , jak wszyscy w komplecie są członkami stowarzyszenia.

Osoby zainteresowane tematem odsyłał do listy członkowskiej i listy założycieli stowarzyszenia Rodzina, gdzie na pozycji 22. tej listy jest wpisana Bożena Duda, mówił, że nie wgłębiał się czy to jest żona radnego ale chciał pokazać pewne elementy; Uważał, cały ten proces wyłaniania ofert nie powinien tak się odbywać; Skoro kierownik wiedział, ze jego Stowarzyszenie będzie składać ofertę to powinien zwrócić się z wnioskiem o to aby dokumentacja nie była przechowywana w Centrum.

Wyszło wielkie nieporozumienie i są wielkie znaki zapytania. Radny mówił, ze w dalszym ciągu patrząc na ogłoszenie o konkursie zastanawia się “co ten człowiek robi, skoro nie zna rozporządzeń”.

Zwracając się do radnych, “którzy bardzo chętnie zaglądają na strony internetowe” mówił : “dajcie sobie na luz, bo wasze podjudzania, i wasze chore ambicje powodują, że w niektórych rodzinach zdarzają się tragedie ludzkie; Nie czerpcie siły z tego, że kogoś upokarzacie czy kogoś gnoicie; Myślę, że o jednym członku mojej rodziny nie będziecie już pisać i dacie mu święty spokój bo ten święty spokój mu się należy”. Zwracał się z apelem do wszystkich radnych by w jakiś określony sposób Rada wystąpiła do Burmistrza Miasta Kolno o opanowanie tego, co dzieje się na forum internetowym.

Radny Andrzej Duda odnosząc się do forum, to stwierdzał, ze też ma mieszane uczucia w związku z tym. Jakaś cenzura powinna by zastosowana, ale powinno to forum działać. Odnośnie uchybień jakie poruszył przedmówca na temat PCPR-u to stwierdzał, że były niewielkie uchybienia ale faktem jest, że kierownik PCPR-u zrezygnował z funkcji przewodniczącego stowarzyszenia Rodzina. Odnośnie swojej żony to wyjaśnił, że wpisała się na listę założycieli ale nie jest członkiem stowarzyszenia Rodzina i nie opłaca składek, nie uczestniczy w spotkaniach; Rzeczywiście było tak, ze celem powstania Stowarzyszenia Rodzina było prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej, ponieważ na terenie powiatu kolneńskiego nie było wówczas takiego stowarzyszenia, które by mogło poprowadzić warsztaty. Starosta potwierdził, ze jakiś rok temu namawiał p. kierownika PCPR do założenia stowarzyszenia, właśnie w celu prowadzenia WTZ, po to by miejsce pracy zostały w Kolnie, żeby nie przyszedł ktoś z zewnątrz i korzystał z tego co tutaj wypracowaliśmy. Radni zgłaszali jeszcze szereg uwag na temat późnego ogłoszenia konkursu, szukając winnych zaistniałej sytuacji. Starosta stwierdził, ze przyjmuje zastrzeżenia do wiadomości mówiąc, że winny jest Zarząd Powiatu a nie kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

Roland Długozima analizując tutaj podejście radnych i negatywną atmosferę z tym związaną zastanawiał się, co by się stało gdyby LZS odstąpił od prowadzenia Warsztatów. I jak będą wyglądać członkowie Klubu Radnych Porozumienie przed mieszkańcami powiatu jeśli umowa z PFRON-em nie zostanie zrealizowana.

Radny Andrzej Duda wyjaśniał tutaj, że wszystko jest robione po to by nie dopuścić do manipulacji politycznych; Radni wykazali dużo dobrej woli , że nie podjęli stanowiska wypracowanego na Komisji Zdrowia, bo to mogłoby doprowadzić do unieważnienia konkursu.

Radny Artur Sutkowski raz jeszcze wrócił do tematu “forum kolneńskiego” i proponował by Rada przegłosowała pewne stanowisko w tej sprawie. Przewodniczący Rady w związku z tym, że dzisiejsze obrady i tak trwają dosyć długo, zobowiązał się, że na następnej sesji wrócimy do tego tematu.

 

Innych wniosków i oświadczeń nie zgłaszano.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady XXXVIII sesji Rady Powiatu Kolneńskiego.

 

Protokółowała :

Agnieszka Chrzanowska

Przewodniczący Rady

Wiesław Zacharzewski

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Kolneńskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Sadowski

Wprowadzający: Tomasz Sadowski

Data wprowadzenia: 2006-01-04

Data modyfikacji: 2006-01-04

Opublikował: Tomasz Sadowski

Data publikacji: 2006-01-04