Protokół Nr XXVIII/05 z dnia 25 lutego 2005r.

Protokół Nr XXVIII/05

Rady Powiatu Kolneńskiego

z dnia 25 lutego 2005r.

 

 

Obrady XXVIII sesji Rady Powiatu, zwołanej w trybie pilnym – na wniosek grupy radnych, prowadzono w Starostwie Powiatowym w Kolnie, w godz. od 1200 do 1450. Początkowo obradom przewodniczył Stanisław Szymanowski – wiceprzewodniczący Rady, który po otwarciu obrad stwierdził ich prawomocność.

Na sesji obecni byli wszyscy radni – lista obecności stanowi załącznik do protokółu.

 

Poza radnymi w obradach udział wzięli – Wicestarosta - Stanisław Szymańczyk, Skarbnik Powiatu - Dorota Waszkiewicz, Sekretarz Powiatu -Jerzy Bielawski, Dyrektor Szpitala Ogólnego – Krystyna Bargielska.

 

Ponadto obradom przysłuchiwała się liczna grupa pracowników Szpitala Ogólnego w Kolnie oraz przedstawiciele prasy i lokalnej telewizji.

 

Wiceprzewodniczący Rady odczytał w całości porządek obrad ustalony na podstawie wniosku (z dnia 21 lutego 2005r.) grupy radnych z Klubu “Porozumienie” o zwołanie sesji nadzwyczajnej i dodatkowo odczytał pismo, w którym wnioskodawcy nie wyrażają zgody na zmianę porządku obrad.

Wiceprzewodniczący Rady chciał kontynuować obrady przechodząc do kolejnego punktu porządku ale radni zgłaszali szereg uwag co do sposobu prowadzenia obrad przez Stanisława Szymanowskiego.

Między innymi Starosta przypomniał, że we wniosku o zwołanie sesji przez grupę radnych był inny porządek obrad niż ten, który ustalił Wiceprzewodniczący. Wnioskował więc o jego zmianę poprzez wprowadzenie punktu – Wybór Przewodniczącego Rady i prosił o przegłosowanie jego wniosku.

Wiceprzewodniczący Rady nie zgadzał się na przeprowadzenie głosowania nad wnioskiem Starosty twierdząc, że wniosek o zwołanie sesji, pod którym podpisany był m.in. Starosta ( z dnia 31 stycznia br.), przedawnił się a dzisiejsza sesja została zwołana nad wniosek drugiej grupy radnych.

Poproszony o opinię w tej sprawie radca prawny wyjaśniał, że do Przewodniczącego Rady wpłynęły dwa wnioski o zwołanie sesji i należy traktować, że sesja została zwołana na ich podstawie. Dodał, że jego zdaniem Wiceprzewodniczący narusza Statut i ustawę o samorządzie powiatowym.

Starosta uzasadniał, że należy potraktować sprawę w sposób demokratyczny i przegłosować jego wniosek o wprowadzenie zmiany do porządku obrad. Również inni radni zgłaszali swoje krytyczne uwagi co do sposobu prowadzenia obrad, w końcu radny Robert Niedźwiecki zgłosił wniosek o przerwę w obradach w celu zebrania się wszystkich radnych i dojścia do porozumienia.

W głosowaniu 10 gł. “za” Rada opowiedziała się za przerwą a Starosta zaprosił wszystkich radnych na rozmowę do swojego gabinetu.

 

Po przerwie wznowiono obrady, a Starosta ponowił swój wniosek o zmianę porządku obrad poprzez dodanie punktu – “Wybór Przewodniczącego Rady”, po punkcie “Interpelacje i zapytania radnych”. Poddany głosowaniu w/w wniosek Rada przyjęła jednogłośnie.

 

Po zmianie, porządek obrad przedstawiał się następująco :

 

  1.  

  2. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
  3.  

  4. Informacja starosty o pracach Zarządu w okresie między sesjami.
  5.  

  6. Interpelacje i zapytania radnych.
  7.  

  8. Wybór Przewodniczącego Rady.
  9.  

  10. Uchwalenie budżetu powiatu na rok 2005w tym:
  11. 1/ wystąpienie Przewodniczącego Zarządu Powiatu, z przedstawieniem opinii RIO o projekcie budżetu na rok 2005;

    2/ Opinia Komisji Budżetu i Finansów do projektu budżetu,

    3/ dyskusja,

    4/ podjęcie uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2005r.

     

  12. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla Szpitala Ogólnego w Kolnie.
  13.  

  14. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  15.  

  16. Zamknięcie posiedzenia.

 

Przebieg obrad

 

Ad.1. Wiceprzewodniczący poinformował, że protokół z obrad poprzedniej sesji został wyłożony do wglądu radnych przed rozpoczęciem obrad i zapytał o ewentualne uwagi do jego treści. Nikt z radnych nie zgłaszał zastrzeżeń i uwag do protokółu i poddany głosowaniu został przez Radę przyjęty większością głosów “za” przy 1 gł. “wstrzymującym się”.

 

Ad.2. Sprawozdanie z pracy Zarządu przedstawił Starosta Stanisław Wiszowaty. Poinformował m.in. o sfinalizowanej transakcji sprzedaży działki dla KRUS-u i o zamiarze wystąpienie do PFRON z prośbą o współfinansowanie zakupu samochodu dla osób niepełnosprawnych. Starosta w swojej wypowiedzi krótko odniósł się do otrzymanego anonimu na temat zasadności inwestycji jaką jest tworzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej. Krótko stwierdził, że uwagi zawarte w tym “anonimie” (jakoby tworzenie WTZ było stratą pieniędzy) mogła napisać osoba bardzo niekompetentna i proponował jej chociaż jedne spotkanie z grupą osób niepełnosprawnych, skoro uważa, że tworzenie tych warsztatów jest niepotrzebne.

 

Ad.3. Interpelacje i zapytania radnych.

Zapytania, skierowane do Wicestarosty Stanisława Szymańczyka, zgłosił radny Andrzej Duda. Pytania związane były z pismem Wicestarosty rozesłanym do wszystkich radnych w odpowiedzi na list Klubu Radnych “Porozumienie” adresowany do Starosty Kolneńskiego, chcąc wykazać, jak mówił, różne kłamstwa i niekonsekwencje w stwierdzeniach p. Wicestarosty a także do dania mu okazji do zabrania publicznie głosu na sesji.

Pytania brzmiały następująco :

  1.  

  2. Czy p. Wicestarosta wie jaki był kontrakt na Poradnię Urologiczną prowadzoną w Szpitalu Ogólnym i “kontraktowaną” przez doktora Truszkowskiego?
  3.  

  4. Czy p. Wicestarosta wie, że kontrakt podpisany na prowadzenie tej poradni przez dr Truszkowskiego przewyższał znacznie “kontrakt jaki miał być płacony przez NFZ” za usługi świadczone w tej poradni”; Zważywszy, że koszty “podkontraktu” (z dr Truszkowskim) nie były jedynym obciążeniem związanym z prowadzeniem poradni urologicznej; Do tego trzeba bowiem doliczyć koszty związane m.in. z opłaceniem pielęgniarek i leków”.
  5.  

  6. Czy wiadomo jest p. Wicestaroście jaki deficyt, w związku z powyższym, wyniknął z prowadzenia poradni urologicznej szpitala przez dr Truszkowskiego?
  7.  

  8. Czy p. Wicestarosta wie, jakie kontrakty miał “ten wspaniały zespół chirurgów” w kolneńskim szpitalu (w 2000r.) i jaka była, w związku z tym, sytuacja finansowa Szpitala w czerwcu 2000 roku po objęciu funkcji dyrektora szpitala przez Jarosława Kubraka, który próbował zmienić istniejącą sytuację i “toczył bój” (z chirurgami) ażeby doprowadzić do zbilansowania działalności szpitala.
  9.  

  10. Czy p. Wicestarosta wie, na jakim aktualnie etapie jest sprawa prowadzona przeciwko byłej dyrektor szpitala – Agnieszce Łukasik – Bućko? I pytanie ze sfery moralności i etyki, na jakie powinien, także sobie odpowiedzieć p. Wicestarosta – “ Co powinien zrobić pracownik samorządowy, w sytuacji gdy się okaże, że publicznie i z przekonaniem bronił osoby, która okazała się złodziejem i oszustem”?

Wicestarosta na zapytanie Wiceprzewodniczącego Rady czy udzieli odpowiedzi na bieżąco, wyjaśniał, że przygotuje odpowiedź na następną sesję.

 

 

Ad.4. Wybór Przewodniczącego Rady.

W celu przeprowadzenia wyboru Przewodniczącego Rady (głosowanie tajne) – Wiceprzewodniczący zapowiedział powołanie Komisji Skrutacyjnej. Do jej składu zgłoszono radnych : Danutę Kozłowską, Jana Lutrzykowskiego oraz Henrykę Boć. Wszyscy wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej, po czym w głosowaniu – jednogłośnie – Rada zaakceptowała w/w skład Komisji.

 

Po tym, Wiceprzewodniczący zarządził krótką przerwę.

Po przerwie kontynuowano obrady w tym samym punkcie i przystąpiono do zgłaszania kandydatów na Przewodniczącego Rady. Zgłoszono dwóch radnych tj. Artura Tomasza Sutkowskiego oraz Wiesława Zacharzewskiego.

Zgodę na kandydowanie wyraził tylko A.T. Sutkowski.

Starosta zabierając głos w tym temacie, uważał, że skoro nie ma innych kandydatów należy przeprowadzić procedurę głosowania i jeżeli kandydat nie uzyska wymaganej bezwzględnej większości głosów wówczas będzie można zgłaszać kolejnych kandydatów do pełnienia funkcji Przewodniczącego.

Radny Wiesław Zacharzewski uważał, że skoro jest to głosowanie tajne, to nie należy stawiać żadnych znaczków na karcie do głosowania, oprócz znaku “X” w odpowiednim miejscu, z uwagi na to, żeby później nie było domysłów kto z radnych i jak zagłosował. Ten wniosek radnego przegłosowano jednogłośnie.

W dalszej kolejności Wiceprzewodniczący Rady zarządził przerwę na przygotowanie kart do głosowania. Po przerwie, Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Jan Lutrzykowski przeprowadził procedurę głosowania. Wyczytywał kolejno radnych, którzy oddawali swe głosy do zasłoniętej urny.

Po przerwie zarządzonej w celu policzenia głosów – przewodniczący Komisji odczytał protokół z tajnego głosowania przy wyborze Przewodniczącego Rady, z którego wynikało, że zgłoszony kandydat tj. Artur Tomasz Sutkowski uzyskał 9 gł. “za”, 4 gł. “przeciw” oraz 4 gł. “wstrzymujące się”, czyli uzyskał wymaganą bezwzględną większość głosów i został wybrany na Przewodniczącego Rady.

(Protokół Komisji Skrutacyjnej, o którym mowa, wraz z załączonymi kartami głosowania – stanowi załącznik do protokółu)

(Uchwała Nr XXVIII/129/05 w sprawie wyboru przewodniczącego rady – stanowi załącznik do protokółu)

 

Dalsze obrady prowadził już przewodniczący Artur Tomasz Sutkowski, który na wstępie podziękował za zaufanie i głosy oddane na jego osobę. Prosił również o wybaczeniu mu ewentualnych “potknięć” podczas prowadzenia dzisiejszych obrad.

 

 

Ad.5. Uchwalenie budżetu powiatu na rok 2005.

 

Jako pierwszy w tym punkcie głos zabrał starosta Stanisław Wiszowaty, który w swoim wystąpieniu omówił przedłożony radnym projekt budżetu na 2005r. Poinformował, że nad projektem obradowały wszystkie komisje Rady Powiatu opiniując go pozytywnie a zgłaszając jedynie drobne wnioski i uwagi. W miesiącu grudniu 2004r. i miesiącu styczniu 2005r. Zarząd Powiatu dokonał autopoprawek projektu uwzględniając wnioski Komisji. Zmiany te polegały na zwiększeniu dochodów budżetowych o 588 026 zł, gdzie wprowadzono dochody z tytułu :

-programu SAPARD, które nie wpłynęły w roku 2004 w wysokości 286 717 zł,

- programów stypendialnych dla uczniów i studentów finansowanych od Marszałka Województwa w wysokości 129 309 zł,

- dotacji z funduszu PFRON w wysokości 172 000 zł na utworzenie warsztatu terapii zajęciowej dla 25 osób niepełnosprawnych,

O taką samą kwotę zwiększono wydatki budżetowe z przeznaczeniem na :

- zabezpieczenia poręczenia nowego kredytu dla Szpitala Ogólnego w Kolnie w wysokości 257 800 zł,

- adaptację budynku i zakup wyposażenia na potrzeby warsztatów terapii zajęciowej w wysokości 215 280 zł.,

- wypłatę stypendiów dla uczniów i studentów w wysokości 129 309 zł,

- zakup księgozbioru do Biblioteki Pedagogicznej w wysokości 3 500 zł.

Ponadto na wniosek Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej dokonano zmian w planie finansowym jednostki w związku ze zmianą od 1 stycznia 2005r. klasyfikacji budżetowej oraz zmniejszono dotację dla Urzędu Miasta Kolno na budowę hali sportowej w wysokości 17 863 zł.

Po dokonanych zmianach budżet powiatu wynosi po stronie dochodów i wydatków 15 893 696 zł.

Kontynuując, starosta podkreślał, że zaplanowano zwiększone środki finansowe na budowę dróg powiatowych. Po uwzględnieniu ewentualnego dofinansowania z programu ZPORR wysokość środków na inwestycje wyniesie 4 694 490 zł., co daje wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 348 %. Obok budowy dróg jest jeszcze inne zadanie inwestycyjne, którym jest budowa hali sportowej realizowana wspólnie z Miastem Kolno. W budżecie 2005r. przeznacza się na te inwestycję 932 000 zł.

Ogółem wydatki inwestycyjne, łącznie z dotacją dla Urzędu Miasta Kolno, przekroczą kwotę 5 626 490 zł i stanowić będą 35,5 % wydatków całego budżetu.

Wszystkie te zamierzenia będą zrealizowane pod warunkiem uzyskania dofinansowania z funduszy unijnych a uzyskanie tego dofinansowania będzie uzależnione od opracowania dobrego programu oraz akceptacji Zarządu Województwa Podlaskiego.

Kończąc, Starosta zwracał uwagę, że budżet powiatu na rok 2005 jest budżetem ambitnym i odważnym a jego zrealizowanie byłoby ogromnym sukcesem Rady Powiatu Kolneńskiego oraz Zarządu . Wnosił o jego przyjęcie i uchwalenie według przedstawionego projektu na 2005r. łącznie z autopoprawkami opracowanymi przez Zarząd Powiatu.

 

Następnie skarbnik powiatu Dorota Waszkiewicz przedstawiła pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, Zespół Zamiejscowy w Łomży w sprawie projektu budżetu powiatu kolneńskiego na rok 2005.

 

W dalszej części obrad, Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Danuta Kozłowska przedstawiła opinię Komisji w sprawie projektu budżetu powiatu na rok 2005. W swojej dłuższej wypowiedzi stwierdzała, że jest to rzeczywiście ambitny budżet, tak jak określił to Starosta, i życzyła Zarządowi Powiatu powodzenia przy jego realizacji. Nadmieniła, że jeśli Rada przyjmie budżet w takiej formie jak przedstawiono to zadłużenia powiatu będzie wynosić 26% w stosunku do ogólnej kwoty budżetu.

Kończąc poinformowała, że Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu powiatu na rok 2005r.

 

Po wysłuchaniu w/w opinii Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, jednak nikt z radnych nie zabierał głosu w tym temacie.

Przystąpiono zatem do głosowania, w wyniku którego 16 gł. “za” (jedna osoba nie brała udziału w głosowaniu) Rada Powiatu opowiedziała się za przyjęciem budżetu powiatu na rok 2005 z autopoprawkami według projektu Zarządu.

Przewodniczący stwierdził, że Rada uchwaliła budżet powiatu kolneńskiego na rok 2005.

(Uchwała Nr XXVIII/130/05 w tej sprawie - stanowi załącznik do protokółu)

 

 

Ad.6.

Projekt uchwały w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla Szpitala Ogólnego w Kolnie – wszyscy radni otrzymali a dodatkowo omówił go na sesji Starosta Stanisław Wiszowaty. Informował, że uczestniczył w posiedzeniach Komisji, które zajmowały się projektem uchwały i w wyniku prowadzonych rozmów udało się wypracować pewien konsensus dotyczący poręczenia kredytu.

Kredyt jest niezbędny, mówił Starosta, jednak trzeba bardzo dokładnie podejść do sprawy, ażeby nie zaprzepaścić możliwości uzyskania pieniędzy z budżetu państwa .

Podczas prac Komisji ustalono, że kredyt trzeba będzie podzielić na dwie raty, I rata będzie przeznaczona na spłatę wierzytelności najbardziej zagrażających płynności finansowej Szpitala, natomiast kolejna rata powinna zostać uruchomiona dopiero po opracowaniu planu naprawczego dla Szpitala tj. po przeprowadzeniu audytu. Trzeba będzie wynająć wyspecjalizowaną firmę, która wykona audyt tj. wskaże kilka możliwych wariantów naprawczych.

Starosta podkreślał, że podczas prac Komisji radni zwracali głównie uwagę na to, by nie zmarnować tego kredytu a spowodować żeby został on właściwe wykorzystany.

Następnie radny Andrzej Duda przedstawił opinię Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu w sprawie projektu uchwały dotyczącego poręczenia kredytu dla Szpitala. Poinformował, że wszyscy członkowie Komisji opowiedzieli się za koniecznością poręczenia kredytu ale w dwóch transzach. Pierwsza byłaby przeznaczona na aktualne potrzeby Szpitala natomiast druga na restrukturyzację.

Twierdził, że nie ma prostych recept na rozwiązanie sytuacji finansowej Szpitala i dlatego też należy wynająć firmę audytorską, która wypracuje dalsze możliwe kierunki działania.

Radny przypomniał, że jest to ostatnia możliwość poręczenia przez powiat kredytu.

W dalszej kolejności głos zabrała Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Danuta Kozłowska, która również przedstawiła pozytywną opinię Komisji Budżetu i Finansów na temat poręczenia kredytu dla Szpitala. Uważała jednak, że ten kredyt, w obecnej sytuacji finansowania służby zdrowia, niewiele pomoże Szpitalowi. Na koniec 2004r. zadłużenie Szpitala wyniosło prawie 7 mln zł. Kontrakty dla Szpitali nie zwiększają się przy stale rosnących wydatkach i inflacji.

Kończąc poinformowała, że Komisja pozytywnie ustosunkowała się co do poręczenia kredytu dla Szpitala, jednak z uwagą, by przyglądać się dokładnie temu tematowi. Zwracała się również z prośbą do Starosty, by środków kredytowych nie wydawać na to, na co można będzie uzyskać z budżetu państwa.

 

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w tym temacie. Tylko radny Zacharzewski zabrał głos i zwracając się do obecnych na sali pracowników Szpitala, przypominał, że druga transza kredytu będzie przeznaczona na restrukturyzację Szpitala. Dodał w tym miejscu, że według niego, działania Rządu zmierzają do prywatyzacji i trzeba będzie się na to przygotować.

Innych głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący Rady zapowiedział więc głosowanie nad projektem uchwały w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla Szpitala Ogólnego w Kolnie.

W jego wyniku - jednogłośnie- Rada podjęła uchwałę o której mowa.

(Uchwała Nr XXVIII/131/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

Pani Dyrektor Szpitala Krystyna Bargielska podziękowała radnym za zaufanie i przede wszystkim za możliwość dalszego funkcjonowania Szpitala.

 

 

Ad.7.

Odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wolne wnioski

Zapytań i interpelacji nikt z radnych nie zgłosił.

W ramach wolnych wniosków Sekretarz Powiatu Jerzy Bielawski omówił projekt aneksu do porozumienia z dnia 27 listopada 2003r. w sprawie zasad dotyczących wspólnej budowy i użytkowania pełnowymiarowej hali sportowej wraz z niezbędnym wyposażeniem i zagospodarowaniem otoczenia. Projekt ten wszyscy radni otrzymali a dotyczył on zmiany terminu przekazania działki gruntu niezbędnego do lokalizacji inwestycji.

W głosowaniu – jednogłośnie – radni zaakceptowali projekt “aneksu” do porozumienia, według przedłożonego projektu, w sprawie zasad dotyczących wspólnej budowy i użytkowania pełnowymiarowej hali sportowej. Innych wniosków nie zgłaszano. Z uwagi na wyczerpanie porządku Przewodniczący Rady ogłosił zamknięcie XXVIII Sesji Rady Powiatu Kolneńskiego.

 

 

Protokółowała

Agnieszka Chrzanowska

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Kolneńskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Sadowski

Wprowadzający: Tomasz Sadowski

Data wprowadzenia: 2005-11-16

Data modyfikacji: 2005-11-16

Opublikował: Tomasz Sadowski

Data publikacji: 2005-11-16