Protokół Nr XXX/05 z dnia 29 kwietnia 2005r

Protokół Nr XXX/05

z sesji Rady Powiatu Kolneńskiego

w dniu 29 kwietnia 2005r.

 

 

Obrady XXX sesji Rady Powiatu Kolneńskiego prowadzono w Starostwie Powiatowym w Kolnie, w godz. 1300 do 1645, pod przewodnictwem Artura Tomasza Sutkowskiego i w części przez Wiceprzewodniczącego Rady – Wiesława Zacharzewskiego.

Przed rozpoczęciem obrad Przewodniczący poprosił wszystkich obecnych o powstanie i uczczenie minutą ciszy pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II.

Po otwarciu obrad Przewodniczący Rady powitał wszystkich przybyłych na dzisiejsze obrady tj. radnych, zaproszonych gości, pracowników Starostwa oraz wszystkich przybyłych. Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad – w chwili otwarcia obecnych było 15 radnych, ze spóźnieniem przybyli radny Abdulwahab Almurtatha oraz radny Mariusz Szczupak.

(lista obecności radnych stanowi załącznik do protokółu)

Poza radnymi w obradach udział wzięli : sekretarz powiatu Jerzy Bielawski, skarbnik Dorota Waszkiewicz oraz radca prawny Zbigniew Twarowski.

 

Z gości zaproszonych na sesję przybyli : Wójt Gminy Grabowo Józef Wiszowaty, Wójt Gminy Mały Płock – Józef Dymerski, Kierownik BP ARiMR Zbigniew Kamiński, dyrektor Szpitala Ogólnego w Kolnie – Krystyna Bargielska.

 

Przewodniczący Rady odczytał ustalony porządek obrad dzisiejszej sesji, po czym zapytał o ewentualne wnioski bądź uwagi w tej sprawie. Nikt z radnych nie zabierał głosu w związku z czym Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad; Rada jednogłośnie tj. 15 gł. “za” przyjęła następujący porządek obrad :

 

  1.  

  2. Przyjęcie protokółu z obrad poprzednich sesji tj. XXVIII i XXIX.
  3.  

  4. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.
  5.  

  6. Interpelacje i zapytania radnych.
  7.  

  8. Rozpatrzenie sprawozdania zarządu z wykonania budżetu powiatu kolneńskiego za 2004r. z podjęciem uchwały w sprawie absolutorium, w tym :
  9. 1/ wystąpienie Przewodniczącego Zarządu Powiatu,

    2/ opinia RIO do sprawozdania z wykonania budżetu w 2004r., przedłożonego przez zarząd powiatu,

    3/ opinia Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu powiatu w 2004r., z przedstawieniem wniosku w sprawie absolutorium dla zarządu z tego tytułu,

    4/ opinia RIO do wniosku Komisji Rewizyjnej,

    5/ dyskusja nad sprawozdaniem,

    6/ głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium dla zarządu za rok 2004 z tytułu wykonania budżetu powiatu.

     

  10. Podjęcie uchwał, według projektów wniesionych przez Zarząd Powiatu:
  11. 1/ w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kolneńskiego na 2005r.,

    2/ w sprawie wyrażenia zgody na zakup ambulansu sanitarnego przez Szpital Ogólny w Kolnie;

    3/ w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Szpitala Ogólnego w Kolnie;

    4/ w sprawie zmian w regulaminie organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Kolnie;

     

  12. Podjęcie uchwały w sprawie podwyższenia wynagrodzenia miesięcznego starosty kolneńskiego – Stanisława Wiszowatego, na wniosek i wg projektu Przewodniczącego Rady.
  13.  

  14. Zajęcie stanowiska w sprawie skierowanego przez Zakład Energetyczny w Białymstoku wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XIX/89/04 z dnia 27 maja 2004r. w sprawie określenia wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego w ciągu dróg powiatowych.
  15.  

  16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  17.  

  18. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

  19. Zamknięcie obrad.

 

 

Przebieg obrad

 

Ad.1. Przewodniczący Rady poinformował, że protokóły z obrad poprzednich sesji tj. XXVIII i XXIX zostały przez niego podpisane i były wyłożone do wglądu radnych przed dzisiejszą sesją. Zastrzeżeń ani uwag do treści sporządzonych protokółów nikt z radnych nie zgłaszał. W głosowaniu 12 gł. “za” przy 3 gł. “wstrzymujących się” Rada przyjęła protokóły z obrad poprzednich sesji oznaczone numerami : XXVIII/05 i XXIX/05.

Przewodniczący Rady stwierdził, że protokóły zostały przyjęte większością głosów.

 

Ad.2. Sprawozdanie z międzysesyjnej pracy zarządu tj. za okres od 14 marca do dzisiaj- przedstawił starosta Stanisław Wiszowaty. Na odbytych posiedzeniach Zarząd Powiatu Kolneńskiego m.in. :

 

  1.  

  2. Uwzględniając wniosek Komendanta Powiatowego Policji w Kolnie – postanowił o udzieleniu pomocy finansowej na remont budynku Komendy Powiatowej Policji w Kolnie, wstępnie przeznaczając na ten cel z budżetu powiatu 10 tys. zł. z deklaracją przyznania – w późniejszym okresie, dalszych 10 tys. na odnowienie elewacji budynku Komendy, (pod warunkiem pozyskania przez Komendanta na ten cel dodatkowych środków finansowych z Woj. Komendy Policji);
  3.  

  4. Zdecydował o wyborze firmy audytorskiej (Zakład Usług Konsultingowych “KNOW HOW” ze Szczecina) do przeprowadzenia audytu oraz opracowania projektu programu naprawczego w Szpitalu Ogólnym w Kolnie , za kwotę ok. 29 tys. zł. brutto; (Na podstawie przeprowadzonego postępowania konkursowego w trybie zaproszenia do składania ofert)

  5. Uwzględniając wnioski składane przez Dyrektora Szpitala Ogólnego w Kolnie, przy pozytywnej opinii Rady Społecznej Szpitala – Zarząd wyraził zgodę na zakup sterylizatora na potrzeby Szpitala oraz postanowił o przygotowaniu projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody ( przez Radę Powiatu) na zakup ambulansu dla Szpitala;
  6.  

  7. Po przeprowadzeniu wymaganego postępowania konkursowego – w ramach ogłoszonych przez siebie otwartych konkursów ofert - Zarząd Powiatu postanowił o udzieleniu dotacji na dofinansowanie realizacji wybranych zadań publicznych przez organizacje pozarządowe i inne podmioty z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu oraz z zakresu kultury i sztuki; Dotacje, w łącznej kwocie 15 tys. zł. – Zarząd przyznał na zadania z kultury fizycznej i sportu i w kwocie 10 tys. zł. – na zadania z zakresu kultury i sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji.
  8.  

  9. W ramach realizacji przewidzianych w budżecie na rok bieżący zadań inwestycyjnych na drogach – Zarząd zawarł porozumienie z Burmistrzem Stawisk w sprawie wykonania remontu na dwóch oznaczonych drogach powiatowych na terenie gminy Stawisk, z przekazaniem na ten cel dotacji w łącznej wysokości 100 tys. zł.

Ponadto starosta poinformował o postępie prac związanych z uzyskaniem kredytu dla Szpitala Ogólnego; umowa nie została jeszcze podpisana ale zgodnie z zapewnieniami dyrektora Banku Spółdzielczego nastąpi to prawdopodobnie w przyszłym tygodniu;

 

Ad.3. Przewodniczący poinformował, że dotychczas pisemne interpelacje nie wpłynęły na jego ręce. Ustnych zapytań nie zgłaszano.

 

Ad.4. Sprawozdanie zarządu z wykonania budżetu za 2004r. wszyscy radni (członkowie komisji) otrzymali odpowiednio wcześniej celem rozpatrzenia na posiedzeniach poszczególnych Komisji.

Jako pierwszy w tym punkcie głos zabrał przewodniczący zarządu – starosta Stanisław Wiszowaty, który w swoim wystąpieniu omówił wykonanie budżetu powiatu za 2004r. W ubiegłorocznym budżecie dochody stanowiły sumę 14 943 395 zł i wzrosły w stosunku do pierwszej wersji budżetu o 1 625 409 zł; wydatki wyniosły 14 596 082 zł i wzrosły o 1 219 176 zł.

Dochody budżetowe wykonano w 96,25% w stosunku do uchwalonego planu a ich struktura przedstawiała się następująco: subwencje to 56%, dotacja 24% a dochody własne to 20 % planu. Wydatki budżetowe wykonano w 96,54% w stosunku do uchwalonego planu.

Mimo tak trudnego budżetu, jak to określił starosta, Zarząd zrealizował wydatki inwestycyjne i remontowe w wysokości 2 359 350 zł, co stanowi 16% wydatków całego budżetu powiatu.

W wyniku oszczędnego i racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi wygospodarowano nadwyżkę budżetową w wysokości 354 630zł; Kończąc swoje wystąpienie starosta wnosił o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004r. oraz udzielenie Zarządowi Powiatu absolutorium.

 

W dalszej części tego punktu skarbnik Dorota Waszkiewicz przedstawiła pozytywna opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku dotyczącą wykonania budżetu powiatu za rok 2004.

 

Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Grzegorz Szczech przedstawił opinię Komisji na temat sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2004r.; informował, że uwagi zgłaszane przez członków Komisji związane z wykonaniem budżetu zostały wyjaśnione przez p. skarbnik i wyniku głosowania 3 gł. “za” przy 2 gł. “wstrzymujących się” Komisja wnioskuje o udzielenie absolutorium dla zarządu.

 

Przewodniczący Rady A.T. Sutkowski przedstawił Uchwałę Nr IV/8/39/2005 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 21 kwietnia 2005r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Kolneńskiego wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium; z uchwały tej wynika, że wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi określone w ustawie o samorządzie powiatowym i ustawie o finansach publicznych;

Zasadniczej dyskusji w sprawie wykonania budżetu powiatu za rok 2004 nie prowadzono, tylko radny Andrzej Duda zwracał się do starosty z zapytaniem, czy prawdą jest, że Zarząd Powiatu dokonał zakupu gruntu w miejscowości Lachowo. Starosta wyjaśniał, że nabyto grunt w Lachowie na podstawie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną; według ustawy właściciel (Powiat) zobowiązany był do sporządzenia dokumentacji czyli podziału i wyceny natomiast odszkodowanie za grunt w wysokości 4 900 zł zostało wypłacone ze Skarbu Państwa; własność tego gruntu na rzecz powiatu kolneńskiego decyzją potwierdził Wojewoda Podlaski. Starosta zapewnił, że żadnych środków z budżetu powiatu nie przeznaczono na ten cel.

Przewodniczący zapowiedział głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium dla zarządu, i po konsultacji z radcą prawnym, poinformował, że dla podjęcia uchwały w tej sprawie potrzebna jest bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady.

W głosowaniu 9 gł. “za” przy 6 gł. “wstrzymujących się” i 1 gł. “przeciwnym” Rada podjęła uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu z tytułu wykonania budżetu za 2004r.

(Uchwała Nr XXX/140/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

W tym miejscu starosta podziękował radnym za udzielenie absolutorium dla zarządu.

 

Ad.5. : Podjęcie uchwał :

 

1/ Przewodniczący przypomniał, że każdy z radnych otrzymał w materiałach na sesję projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na rok 2005 i prosił o zadawanie pytań w tej sprawie;

Radny Grzegorz Szczech nawiązał do tematu remontu chodników; chciał uzyskać zapewnienie, że w następnym projekcie uchwały znajdzie się inwestycja dotycząca budowy chodnika w Lachowie; ponadto chciał również zapewnienia, że dotacje przekazywane dla organizacji pozarządowych na organizacje imprez sportowych nie będą przeznaczone na pokrycie kosztów administracyjnych;

W temacie inwestycji związanych z budową chodników wyjaśnień udzielił starosta; Zadeklarował, że propozycje z tym związane (zgłaszane na posiedzeniach komisji) przedstawi do akceptacji członkom zarządu i na następną sesje zostaną ujęte w projekcie uchwały;

W dalszej kolejności Sekretarz udzielił wyjaśnień związanych z dotacjami dla organizacji pozarządowych; w roku bieżącym odbył się konkurs ofert na realizację zadań publicznych z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu oraz z zakresu kultury i sztuki; Zarząd określił kwoty przeznaczone na poszczególne zadania i okres jednego miesiąca na składanie ofert; wpłynęło kilkanaście ofert, które wstępnie zostały przeanalizowane przez powołany w tym celu “Zespół” a potem zostały rozpatrzone przez Zarząd; Spośród kilkunastu ofert wybrano te, które w sposób najlepszy i najtańszy gwarantuję wykonanie określonego zadania; Odnosząc się do kosztów administracyjnych to uważał, że przy realizacji wymienionych w poszczególnych w ofertach zadań, pewnych kosztów nie da się uniknąć, ale na pewno nie będą one dominujące.

Radny Mieczysław Zajk odniósł się do tematu remontu chodników a mianowicie zaplanowanych (zał. Nr 3 projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie) wydatków na zakup materiałów do remontu i ułożenia chodnika w miejscowości Kąty i w miejscowości Turośl w kwocie 24 000 zł; z tej kwoty tylko 4 000 zł zaplanowano na remont chodnika w Turośli i zwracał się od Zarządu o przyznanie na ten cel dodatkowo 10 000 zł z rezerwy budżetowej.

 

Innych głosów w dyskusji nie było.

Następnie Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Danuta Kozłowska przedstawiła pozytywną opinię Komisji w sprawie projektu uchwały.

W głosowaniu 14 gł. “za” przy 1 gł. “wstrzymującym się” (2 osoby nie brały udziału w głosowaniu) Rada podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005r.

(Uchwała Nr XXX/141/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

W tym miejscu obrad głos zabrał Powiatowy Komendant Policji w Kolnie Andrzej Choromański, który podziękował radnym za finansowe wsparcie Policji; podziękował również dyrektorowi Zespołu Szkół Technicznych w Kolnie – E. Gromadzkiemu za wykonanie napisu POLICJA (w ramach pracy dyplomowej uczniów); Komendant mówił ponadto o zniszczonym budynku Komendy i koniecznych remontach; podziękował za wsparcie finansowe wójtom i burmistrzom gmin oraz dyrektorowi Urzędu Pracy.

 

3/ Przewodniczący Rady zapowiedział rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zakup ambulansu dla Szpitala Ogólnego w Kolnie i poprosił o przedstawienie opinii poszczególnych Komisji ;

Radny Andrzej Duda poinformował, że Komisja Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w tej sprawie. Opinię Komisji Budżetu i Finansów przedstawiła przewodnicząca Danuta Kozłowska; poinformowała, że jeżeli Szpital ma pieniądze to członkowie komisji nie wnoszą sprzeciwu co do zakupu ambulansu.

Radny Wiesław Zacharzewski podniósł tutaj kwestię pozyskania pieniędzy na ten cel.

Sekretarz Jerzy Bielawski jako Przewodniczący Rady Społecznej Szpitala apelował, żeby nie odrzucać tego projektu uchwały; jest to uchwała proceduralna, jak mówił, i Szpital dokona tego zakupu dopiero wówczas jak będzie dysponował odpowiednimi środkami.

Innych głosów w tym temacie nie zgłaszano; Przewodniczący Rady odczytał wiec projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zakup ambulansu dla Szpitala Ogólnego w Kolnie a następnie poddał go głosowaniu;

W głosowaniu 14 gł. “za” przy 2 gł. “wstrzymujących się” (jedna osoba nie brała udziału w głosowaniu) Rada podjęła uchwałę o której mowa.

(Uchwała Nr XXX/142/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

4/ W punkcie dotyczącym podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Szpitala Ogólnego w Kolnie, jako pierwsze zostały przedstawione opinie Komisji tj. Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu oraz Komisji Budżetu i Finansów na temat projektu uchwały. Były to opinie pozytywne.

Dyskusji w tym punkcie nie prowadzono; Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Szpitala Ogólnego w Kolnie a następnie poddał go głosowaniu;

W głosowaniu 15 gł. “za” (dwie osoby nie brały udziału w głosowaniu) Rada zatwierdziła zmiany w Statucie Szpitala Ogólnego w Kolnie.

(Uchwała Nr XXX/143/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

5/ Projekt uchwały w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Kolnie wszyscy radni otrzymali. Zmiana miałaby polegać na zwiększeniu do 6 ogólnej liczby etatów w Wydziale Komunikacji i Dróg ze zwiększeniem o jeden obsady stanowiska ds. rejestracji i ewidencji pojazdów. Starosta uzasadniając tę zmianę informował, że od dłuższego czasu zauważa się wzmożony ruch interesantów w Wydziale Komunikacji, ponadto doszły dodatkowe zadania związane z elektronicznym przesyłaniem danych; pracownicy wydziału zgłaszają, że mają wiele zaległych spraw, mimo tego, że często zostają po godzinach; starosta dalej motywując konieczność dodatkowego etatu poinformował radnych, że Naczelnik Wydz. Komunikacji od dłuższego czasu jest na zwolnieniu lekarskim;

Radny Wiesław Zacharzewski dopytywał, czy nie można zatrudnić pracownika na czas określony?

Starosta wyjaśniał, że cały czas są pracownicy – stażyści skierowani przez Urząd Pracy a to jednak nie załatwia sprawy, ponieważ potrzebna jest osoba, która będzie odpowiedzialna za wprowadzenia danych do systemu informatycznego.

Radny Mieczysław Zajk z kolei uważał, że należy “przypilnować pracowników aby sprawniej pracowali” .

Radny Abdulwahab Almurtatha uważał, że pracownicy Wydziału Komunikacji są przeciążeni, zostają po godzinach i dodatkowy pracownik jest tam na pewno bardzo potrzebny.

Innych głosów w tym temacie nie zgłaszano; Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Kolnie i poddał go głosowaniu; w wyniku głosowania 16 gł. “za” przy 1 gł. “wstrzymującym się” Rada zaakceptowała zmiany w Regulaminie.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w regulaminie organizacyjnym Starostwa Powiatowego została podjęta większością głosów.

 

(Uchwała Nr XXX/144/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

Ad.6. Projekt uchwały w sprawie podwyższenia wynagrodzenia starosty został przygotowany i ujęty w porządku obrad na wniosek Przewodniczącego Rady; odczytał on uzasadnienie, które radni otrzymali wraz z projektem uchwały, ponadto jak mówił, chciał szerzej umotywować decyzje o wprowadzeniu tego projektu uchwały i w tym celu porównał wynagrodzenie starostów z sąsiednich powiatów; “nie można karać człowieka, że zajmuje określoną funkcję” – uzasadniał Przewodniczący; corocznie stawki ulegają określonym podwyższeniom a starosta nie miał podwyżki od początku kadencji, “na tle wszystkich pracowników, którzy otrzymują podwyżki rodzą się negatywne emocje”; przyglądając się zarobkom gminnych włodarzy to starosta jest w tyle osób zarabiających.

Po tym uzasadnieniu Przewodniczący Rady poprosił o opinię poszczególnych Komisji w sprawie proponowanej podwyżki dla starosty;

Radny Andrzej Duda jako przewodniczący Komisji Zdrowia poinformował, że jego Komisja nie zajmuje się zazwyczaj sprawami finansowymi wobec tego takiej opinii nie ma; Radny poprosił Skarbnik D. Waszkiewicz aby podała kwotę wynagrodzenia starosty (ze wszystkimi składnikami) – obecną i po planowanej podwyżce, po czym uważał, że należy wrócić do dyskusji.

Radny Grzegorz Szczech zwracając się do Starosty pytał jak on się zapatruje na następujący układ - “ Pan Przewodniczący proponuje dla Pana Starosty maksymalne wynagrodzenie jakie przewiduje ustawa, Pan Starosta z kolei ustala dodatki do wynagrodzeń żonie Pana Przewodniczącego a żona Pana Przewodniczącego z kolei mężowi ustala dodatki; taki ładny łańcuszek zamknięty”.

Przewodniczący Rady uprzedzając, jak mówił, wypowiedź starosty na ten temat, stwierdzał, że na dzisiejszej sesji ujawniają się autorzy “zasilający kolneńskie strony internetowe Miasta tzw. forum kolneńskie i w związku z tym chciałby powiedzieć, że Przewodniczący jest m.in. po to by proponować wysokość wynagrodzenia dla starosty”; tu przypomniał, że radny Grzegorz Szczech był Przewodniczącym Rady ponad rok czasu i takiej inicjatywy nie podjął; kontynuując swoją wypowiedź Przewodniczący zaznaczył, że “nie robi tego w kuluarach, nie spotkał się ze starostą na korytarzu i nie dał mu teczki mówiąc człowieku to są to twoje pieniądze szybko je schowaj żeby Grzegorz Szczech nie zobaczył”. Po to został przygotowany projekt uchwały w sprawie podwyżki, żeby poszczególne komisje go rozpatrzyły; przyznał, że “faktycznie starosta ustala wynagrodzenie dla dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej (tak się składa dla mojej żony), ale nie bardzo może ustalić ponieważ wynagrodzenia w oświacie regulowane są określonymi przepisami a ich wysokość zależy od tego czy jest się pracownikiem mianowanym, kontraktowym czy dyplomowanym”; “tzw. moja żona dyrektor poradni” kontynuował dalej przewodniczący, “nie może niestety dla mnie ani podwyższyć ani obniżyć wysokości wynagrodzenia, ponieważ regulują to przepisy Karty Nauczyciela, przy czym dodatki do wynagrodzeń ustala ale w określonej stałej wysokości”.

Następnie głos zabrał starosta, zaznaczając na wstępie, że niezręcznie jest mu rozmawiać na temat swojego wynagrodzenia; odnośnie wypowiedzi o maksymalnym wynagrodzeniu to chodzi o wynagrodzenie zasadnicze, natomiast można znaczenie wyżej ustalić to wynagrodzenie dodatkiem, co ma miejsce w samorządach naszego województwa.

Starosta nadmienił tutaj, że starostom, skarbnikom, sekretarzom odebrano “trzynastki”; on sam stara się rekompensować to swoim pracownikom, a jeżeli Rada uważa, że jemu taka rekompensata się nie należy to ma do tego prawo; gdyby z tej proponowanej przez Przewodniczącego podwyżki odliczyć kwotę “13” to faktycznie kwota podwyżki wynosiła by ok. 300 zł; odnośnie ustalanych przez niego dodatków do wynagrodzeń, kontynuował dalej starosta, to Rada ustaliła pewne “widełki”, on starał się przyznać w górnych granicach, twierdził, że nikogo z dyrektorów jednostek przy tym nie faworyzował (p. Sutkowska nie ma ani najwyższego dodatku ani najniższego)co może udokumentować.

Radny Abdulwahab Almurtatha uważał z kolei, że nie ma nic złego w tym, że Przewodniczący proponuje podnieść wynagrodzenie staroście, ponieważ jest to bardzo ważna funkcja i on sam widzi, ile “to kosztuje starostę”. Przypomniał jeszcze, że funkcja ta za jakiś czas wygasa; ogólnie stwierdzał, że jako radny czuje się dotknięty całą tą dyskusją.

W tym miejscu obrad Skarbnik Dorota Waszkiewicz, po zsumowaniu wszystkich składników wynagrodzenia starosty poinformowała, że w chwili obecnej jest to kwota 7 306 zł, natomiast po podwyżce będzie to 8 220 zł, a różnica wynosi 914 zł.

Radny Robert Niedźwiecki prosił żeby nie wysuwać takich argumentów jak waga danego zawodu czy funkcji, pytając, “czym gorsza jest funkcja lekarza zatrudnionego na oddziale z wynagrodzeniem 1 200 zł”. Za niepoważne uznał również wysuwanie takich argumentów jak radny Abdulwahab tzn. takich, że “dajcie więcej bo on potem może nie być starostą”.

W dalszej kolejności Andrzej Duda, odnośnie wypowiedzi Przewodniczącego Rady i “kary” dla starosty to jak mówił, chciałby aby każdego w naszym mieście karano takimi płacami; panujący układ tzn. taki, “że przewodniczący rady jest przełożonym starosty, a żona przewodniczącego jest podwładną starosty...” uznał za patogenny zastanawiając się przy tym, czy taka sytuacja jest zgodna z prawem.

Kontynuując swoją wypowiedź radny proponował, aby każdy z głosujących nad tym projektem uchwały wziął pod uwagę fakt, że 7 000 zł to nie jest mała kwota jak na warunki kolneńskie, gdzie praktycznie jedynym problemem w powiecie jest szpital; w kontekście proponowanej podwyżki proponował prześledzić działania zarządu w tej kadencji zwracając uwagę na niektóre fakty jak np. zatrudnienie osoby karalnej na stanowisku kierowniczym i brak nadzoru nad jej działaniami.

Wiceprzewodniczący Rady Wiesław Zacharzewski uważał, że sprawa dotycząca kwoty podwyżki wynagrodzenia dla starosty powinna być przedyskutowana na komisjach a tak się nie stało, i jak mówił, nie wie jak ma się zachować przy głosowaniu.

Radny Mieczysław Zajk z kolei uważał, że Przewodniczący powinien na razie wstrzymać się z propozycją podwyżki dla starosty na okres ok. miesiąca, do czasu aż będzie wiadomo, czy powiat otrzyma dofinansowanie z funduszy ZPORR.

Radny A. Almurtatha przypomniał, że radni otrzymali projekt uchwały w sprawie podwyższenia wynagrodzenia dla starosty w związku z tym mogli rozpatrzyć go na Komisjach; faktem jest jednak, że sprawa to została zignorowana przez Przewodniczących Komisji.

Przewodniczący Rady uzasadniał, że w sprawie podwyżki dla starosty nie ma znaczenia czy pieniądze z funduszy ZPORR wpłyną do budżetu powiatu a ważny jest całokształt działań. Nie zgodził się z tym radny Andrzej Duda, który opierał się na nowoczesnych systemach zarządzania, jak mówił, gdzie istnieje motywacyjne ustalanie płac – za określone działania czy wykonane zadania podnosi się płace. Uważał ponadto, że Przewodniczący zrobił bardzo sprytny manewr ponieważ zaproponował wynagrodzenie zasadnicze i dodatek specjalny w maksymalnej wysokości; propozycje podwyżki o ponad 900 zł uznał za dosyć wygórowaną w sytuacji gdzie dla wielu pracowników urzędu kwota ta stanowi ok. 80-90 % całości wynagrodzenia.

Radny A. Almurtatha wnioskował o zakończenie dyskusji i przystąpienie do głosowania nad projektem uchwały.

Przewodniczący Rady przychylając się do zgłoszonego wniosku zakończył dyskusję i przystąpił do przeprowadzenia głosowania nad projektem uchwały w sprawie podwyższenia wynagrodzenia dla starosty Stanisława Wiszowatego. W głosowaniu 8 gł. “przeciw” przy 7 gł. “za” i 1 gł. “wstrzymującym się” (starosta nie brał udziału w głosowaniu) Rada odrzuciła uchwałę w tej sprawie.

Radny Andrzej Chyliński w kontekście wypowiedzi radnego Andrzeja Dudy dotyczącej “motywacyjnego systemu podwyższania płac” przypomniał o podwyżce diety dla byłego Wiceprzewodniczącego Rady - “to było żenujące” stwierdzał.

Zamykając ten punkt porządku obrad Przewodniczący Rady stwierdzał, że Rada nie podjęła uchwały w sprawie podwyższenia wynagrodzenia dla starosty.

 

Ad.7.

N prośbę Przewodniczącego Rady - sekretarz Jerzy Bielawski uzasadniał projekt uchwały w sprawie zajęcia stanowiska wobec wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XIX/89/04 z dnia 27 maja 2004r. w sprawie określenia wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego w ciągu dróg powiatowych.

Sekretarz wyjaśniał, że Zakład Energetyczny Białystok, Spółka Akcyjna wezwał Radę Powiatu do usunięcia naruszenia prawa w w/w uchwale polegającego na ustaleniu w § 2 ust.1 stawek rocznych opłat za 1m2 powierzchni pasa drogowego drogi powiatowej zajętej przez rzut poziomy urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.

Według interpretacji Zakładu Energetycznego art.40 ustawy o drogach publicznych mówi, że opłata, o której mowa powinna być jednorazowa a nie jak ustalono w uchwale – coroczna.

Jednak według opinii radcy prawnego Z. Twarowskiego stanowisko Zakładu Energetycznego jest nietrafne gdyż z brzmienia art. 40 ust. 2 pkt 2 i 5 ustawy o drogach publicznych wynika, że opłata jest pobierana corocznie. W związku z tym przygotowano projekt uchwały w sprawie zajęcia stanowiska wobec wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XIX/89/04 (...), przekazany radnym w materiałach na sesję, w którym odrzuca się jako bezzasadne wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Dyskusji w tym temacie nie prowadzono.

Radny Andrzej Duda w tym miejscu obrad zgłosił wniosek formalny o 10 minutową przerwę w obradach; przewodniczący uważał jednak, że nie ma sensu robić przerwy na tym etapie; Jednakże radny A. Duda nalegał przypominając, że wniosek formalny nie podlega głosowaniu; Przewodniczący Rady zarządził więc przerwę.

 

Po przerwie wznowiono obrady a Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynął do niego wniosek grupy radnych o odwołanie go z funkcji Przewodniczącego Rady i zawarcie tego punktu w dzisiejszym porządku obrad.

Przewodniczący uważał, że należy zakończyć punkt obrad w którym jesteśmy tj. zajęcie stanowiska wobec wezwania do usunięcia naruszenia prawa w Uchwale Nr XIX/89/04 Rady Powiatu z dnia 27 maja 2004r. (...) i przegłosować przygotowany projekt uchwały w tej sprawie. W głosowaniu 17 gł. “za” jednogłośnie Rada podjęła uchwałę, o której mowa.

(Uchwała Nr XXX/145/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

Przewodniczący Rady następnie poddał głosowaniu wniosek w sprawie odwołania z funkcji Przewodniczącego Rady Artura Tomasza Sutkowskiego, i ujęcia tego w porządku dziennym dzisiejszej sesji. Wniosek podpisało siedmiu radnych. (wniosek o którym mowa- załączono do protokółu).

Przewodniczący Rady poddał więc głosowaniu wniosek, o którym mowa.; w jego wyniku 9 gł. “za” przy 6 gł. “przeciw” (jedna osoba nie brała udziału w głosowaniu) Rada opowiedziała się za przyjęciem wniosku.

Przewodniczący stwierdził, że punkt dotyczący odwołania Przewodniczącego Rady został wprowadzony do porządku obrad dzisiejszej sesji, przed punktem “ Interpelacje i zapytania radnych”.

 

Ad.8. Głosowanie nad wnioskiem o odwołanie Artura Tomasza Sutkowskiego z funkcji Przewodniczącego Rady. W związku z obowiązkiem głosowania tajnego w tej sprawie powołano Komisję Skrutacyjną a jej skład przestawiał się następująco: Grzegorz Szczech, Danuta Kozłowska i Henryka Boć. Następnie zarządzono przerwę na przygotowanie kart do głosowania; po przerwie przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Danuta Kozłowska, po uprzednim wyjaśnieniu zasad przeprowadziła głosowanie nad wnioskiem; wyczytywani kolejno z listy radni otrzymywali karty do głosowania i oddawali swoje głosy do urny. Po przerwie zarządzonej na potrzebę policzenia głosów, przewodnicząca Komisji przedstawiła protokół przedstawiający wyniki glosowania nad wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Rady; Z protokółu wynikało, że w głosowaniu 10 gł. “za” przy 7 gł. “przeciw” Rada odwołała Artura Tomasza Sutkowskiego z funkcji Przewodniczącego Rady.

(Protokół Komisji Skrutacyjnej z przebiegu tajnego głosowania nad wnioskiem o odwołanie A.T.Sutkowkiego z funkcji Przewodniczącego Rady - stanowi załącznik do protokółu)

(Uchwała Nr XXX/146/05 w tej sprawie – stanowi załącznik do protokółu)

 

Artur Tomasz Sutkowski podziękował Radzie za krótką współpracę i przekazał Wiceprzewodniczącemu Rady Wiesławowi Zacharzewskiemu dalsze prowadzenie obrad.

 

Ad.9. W związku z tym, że zapytań i interpelacji nie zgłaszano ten punkt stał się bezprzedmiotowy.

 

Ad.10. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

 

Starosta Stanisław Wiszowaty odnośnie wątpliwości części radnych związanych z nabyciem gruntu w Lachowie, powiedział, że raz jeszcze konsultował się z geodetą powiatowym i może potwierdzić, że wszystko co mówił wcześniej w tym temacie jest prawdą. Grunt został nabyty ze środków Skarbu Państwa.

Dalej starosta odniósł się do wniosku Komisji Rolnictwa w sprawie wprowadzenia systemu dwuzmianowego dla brygady remontowej pracującej w Powiatowym Zarządzie Dróg. Z wyjaśnień kierownika tej jednostki wynika, że systemu dwuzmianowego nie można tam wprowadzić ponieważ jest za mało pracowników. Natomiast zaproponował on inne rozwiązanie tzn. wydłuży pracę o 2 godziny i wprowadzi pracujące soboty dla ekipy remontowej by szybciej “uporać się z łataniem dziur” na ulicach i drogach.

Starosta poruszył jeszcze sprawę sprzedaży Żłobka; jedna z lokatorek tego budynku p. Gromadzka w ostatnich dniach przesłała pismo, że nie zgadza się na zamianę lokalu, w którym obecnie mieszka, na lokal zastępczy a to zaprzepaszcza kilkumiesięczne prace związane z przygotowaniem części budynku “Żłobka” do sprzedaży dla Urzędu Gminy. Wcześniej były prowadzone z nią rozmowy i ustnie zapewniła, w mojej obecności i geodety p. K. Kowalczyka, że zgadza się na zamianę lokalu – wyjaśniał starosta; w obecnej chwili p. Gromadzka nie chce rozmawiać na ten temat, nie odbiera telefonów.

 

Następnie głos zabrał Wójt Gminy Grabowo Józef Wiszowaty, nawiązując w swojej wypowiedzi do tematu budowy chodników. Przypomniał, że na 2004r. były również plany budowy chodników w Grabowie ale ze względu na trudną sytuację Szpitala wstrzymano się z tymi pracami; Wójt uważał jednak, że skoro planuje się budowę w Kątach, Turośli czy Lachowie to dobrze byłoby, żeby Grabowa nie pomijać; Druga sprawa poruszona przez Wójta to “łatanie dziur na drogach”, uważał, że Grabowo ma swoich radnych powiatowych, którzy powinni zadbać o te sprawy.

Starosta wyjaśnił, że na Komisji Rolnictwa ustalono, że Zarząd Powiatu zajmie się “chodnikami” nie pomijając żadnej z gmin i postara się kompleksowo przedstawić to na następną sesję;

Zaznaczył przy tym, że kwota z budżetu powiatu na ten cel nie może przekroczyć 100 000 zł (na wszystkie gminy) ponieważ muszą zostać pieniądze na inwestycje współfinansowane ze ZPORR-u.

Następnie głos zabrał radny Grzegorz Szczech, który zwracał uwagę by na przyszłość precyzyjniej przygotowywać projekty uchwał; nadmienił tu na temat projektu uchwały w sprawie ambulansu gdzie nie określono za jaką kwotę ma on zostać zakupiony. Wyjaśniał, że nie chciał poruszać tego tematu przed głosowaniem, żeby nie sprawić wrażenia, że jest przeciwny temu zakupowi. Radny poruszył także temat dotyczący przekazywania środków ze sprzedaży mienia w danej gminie na inwestycje w tej właśnie gminie; prosił by nie mieszać tych rzeczy przypominając, że ze sprzedanego (swego czasu) Ośrodka Zdrowia w Lachowie, gmina Kolno nie otrzymała żadnych środków na inwestycje.

Z kolei radny Andrzej Duda prosił by pamiętać o budowie chodnika przy Banku Spółdzielczym w Kolnie; proponował by może wspólnie z gminami i miastem Kolno znaleźć środki na ten cel. Starosta na bieżąco wyjaśniając ten temat mówił, że wstępnie rozmawiał z prezesem Banku p. Kajko o ewentualnym partycypowaniu w kosztach zakupu kostki brukowej na ten cel, ale z uwagi na ważniejsze tematy dotyczące m.in. kredytu dla Szpital, żadnych ustaleń w tym temacie nie podjęto. Starosta zapewniał, że do rozmów w tym temacie na pewno powróci. W dalszej wypowiedzi odniósł się jeszcze do wypowiedzi Wójta Gminy Grabowo i zapewniał, że ta gmina na pewno nie zostanie pokrzywdzona w zakresie środków na inwestycje, informując o złożonym do Ministerstwa Infrastruktury wniosku na kontynuację inwestycji tj. dokończenie budowy drogi “Grabowskie- Świdry”.

Radny Roland Długozima z kolei poruszył sprawę podjętej na jednej z ostatnich sesji uchwały w sprawie skargi kasacyjnej dotyczącej wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku; chciał uzyskać od pełnomocnika Rady informację na jakim etapie jest ta sprawa.

Były Przewodniczący Rady A.T.Sutkowski wyjaśnił, że pełnomocnikiem Rady (ustalonym w uchwale) jest radny A. Duda, któremu on sam jako przewodniczący podpisał pełnomocnictwo w zakresie reprezentowania Rady przed Naczelnym Sadem Administracyjnym. Radny Duda na pewno udzieli informacji w tej sprawie ( w tym miejscu obrad radnego A. Dudy nie było na sali ).

Następnie głos zabrał Wójt Gminy Mały Płock mówiąc o swoich spostrzeżeniach dotyczących dzisiejszych obrad i zachowania radnych z jego gminy; nawiązując do wypowiedzi radnego M. Zajka dotyczącej otrzymania pieniędzy z ZPORR i uzależnienia od tego podwyżki wynagrodzenia dla starosty uzasadniał, że nawet najlepiej napisany wniosek do ZPORR nie gwarantuje jego akceptacji przez Zarząd Województwa; mówił jak przykro mu patrzeć jak radna D. Kozłowska głosuje przeciwko podwyżce dla starosty i o braku jednomyślności wśród trzech radnych gminy Mały Płock;

Wiceprzewodniczący Rady uważał, że radni powinni podejmować decyzje bardziej jednomyślnie, wszystkie sprawy wprowadzone do porządku obrad powinny być wcześniej przedyskutowane na komisjach; zapewniał, że do sprawy podwyżki dla starosty na pewno wrócimy;

Radna Danuta Kozłowska czując się wywołana do odpowiedzi przez Wójta, stwierdzała, że sprawy poborów są zawsze najpierw rozpatrywane na posiedzeniach Komisji a w tym przypadku tak się nie stało; mówiła, że ma żal do Przewodniczącego Rady, że nie spotkał się z Przewodniczącymi poszczególnych Komisji by przedyskutować temat;

Były przewodniczący Rady A.Sutkowski po upewnieniu się, że materiały na sesje radni otrzymali w terminie, poinformował, że chciał uczestniczyć w posiedzeniach komisji by przedstawić tam swoją argumentację dotycząca proponowanej podwyżki dla starosty; w tym celu próbował telefonicznie dowiedzieć się w jakim terminie radna Kozłowska zamierza zwołać posiedzenie Komisji ale ona sama nie potrafiła bliżej określić, kiedy to nastąpi. Radna Kozłowska wyjaśniała, że termin posiedzenia nie zależy tylko od niej a musi go ustalić po konsultacji z Przewodniczącymi innych Komisji.

Wiceprzewodniczący przerywając dyskusję w tej sprawie stwierdzał, że sprawa faktycznie nie została “dograna” ale zapewniał po raz kolejny, że do tematu wrócimy.

Wiceprzewodniczący przypomniał radnym o upływającym terminie składania oświadczeń majątkowych.

Radny Andrzej Duda odnosząc się do wcześniejszego zapytania radnego R. Długozimy poinformował, że za pośrednictwem kancelarii radcowskiej w Piszu złożył skargę kasacyjną dotyczącą wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z opłatą 150 zł. z tego tytułu; dotychczas nie ma żadnego odzewu na złożoną skargę i dodał, że wszelkie dokumenty dotyczące tej sprawy może przedstawić zainteresowanym radnym. Po tej wypowiedzi radnego Wiceprzewodniczący zarządził 10 minutową przerwę w obradach.

 

Po przerwie Wiceprzewodniczący przedstawił Radzie pismo podpisane przez Prezydenta Miasta Białystok i Przewodniczącego Rady Miejskiej dotyczące konferencji poświęconej XV – leciu Samorządu Terytorialnego. Organizatorzy przewidzieli wyróżnienie na konferencji radnych, którzy pełnią tę funkcję nieprzerwanie od 27 maja 1990 r. do dnia dzisiejszego. Poinformował, że były przewodniczący Rady p. Sutkowski zgłosił do wyróżnienia dwoje radnych tj. Danutę Kozłowską i Rolanda Długozimę. Po krótkiej dyskusji w tym temacie Wiceprzewodniczący Rady, po stwierdzeniu, że porządek obrad został wyczerpany ogłosił zamkniecie obrad XXX sesji Rady Powiatu Kolneńskiego.

 

 

Protokółowała

Agnieszka Chrzanowska

Wiceprzewodniczący Rady

Wiesław Zacharzewski

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Kolneńskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Sadowski

Wprowadzający: Tomasz Sadowski

Data wprowadzenia: 2005-11-16

Data modyfikacji: 2005-11-16

Opublikował: Tomasz Sadowski

Data publikacji: 2005-11-16