Protokół Nr XLV/06 z dnia 28 czerwca 2006r.

Protokół Nr XLV/06

z sesji Rady Powiatu Kolneńskiego

z dnia 28 czerwca 2006r.

Obrady XLV  sesji Rady Powiatu prowadzono w Starostwie Powiatowym w Kolnie  (sala konferencyjna)  w godz. od 1200  do 1640 pod przewodnictwem Wiesława Zacharzewskiego - przewodniczącego Rady.

Po otwarciu obrad powitał on wszystkich przybyłych,  po czym  - na podstawie listy obecności - stwierdził prawomocność obrad; W chwili otwarcia sesji obecnych było 12 radnych, pozostali radni przybyli ze spóźnieniem.

(Lista obecności radnych - stanowi załącznik do protokółu)

W obradach uczestniczyli również - wicestarosta Stanisław Szymańczyk, skarbnik powiatu - Dorota Waszkiewicz, sekretarz powiatu - Jerzy Bielawski.

Z gości zaproszonych na sesję przybyli : Burmistrz Miasta Kolno  Mieczysław Śniadach, Burmistrz Stawisk - Marek Waszkiewicz, Wójt Gminy Kolno - Henryk Duda, dyrektor PUP -Wacław Sójko, kierownik PCPR - Krzysztof Sobiewski, dyrektor PZD - Tadeusz Klama,  dyrektor Bursy Szkolnej - Sławomir Antonowicz.

Przewodniczący Rady przypomniał ustalony porządek obrad dzisiejszej sesji wnioskując o jego przyjęcie przez Radę; Wniosków o zmianę porządku  nie zgłaszano  i w głosowaniu - jednogłośnie - Rada przyjęła porządek obrad, który przedstawiał się następująco :

1.     Otwarcie sesji.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Przyjęcie protokółu z obrad poprzednich sesji.

4.     Sprawozdanie  z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

5.     Interpelacje i zapytania radnych.

6.     Podjęcie uchwał wg projektów wniesionych przez Zarząd Powiatu :

1/   w sprawie zmian w budżecie powiatu kolneńskiego na 2006r.;

2/ w sprawie określenia zadań i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za pierwsze półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego sp zoz;

3/ w sprawie nadania statutów:

- Powiatowemu Urzędowi Pracy w Kolnie,

- Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Kolnie,

- Powiatowemu Zespołowi Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych w Kolnie,

- Powiatowemu Zarządowi Dróg w Kolnie.

7. Zajęcie „Stanowiska” w sprawie wstępnego projektu Regionalnego    Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013 - według projektu przygotowanego przez Zarząd Powiatu.

8.     Informacja dyrektora Szpitala o przebiegu realizacji programu restrukturyzacyjnego Szpitala Ogólnego w Kolnie (pozytywnie zaopiniowanego przez Radę Uchwałą Nr XXXIV/157/05 z dnia 4 sierpnia 2005 r.)

9.     Wyrażenie opinii w sprawie przedstawionych przez Zarząd Powiatu koncepcji zagospodarowania nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-mieszkalnym ( przy szpitalu) .

10. Informacja Zarządu o posiadanej i planowanej do przygotowania dokumentacji projektowej na drogi - pod inwestycje przewidywane do realizacji w latach 2007- 2013.

11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

12. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

13. Zamknięcie obrad.

Przebieg obrad

 

Ad.1. Do sporządzonego i wyłożonego do wglądu protokółu z obrad poprzedniej sesji - uwag  i wniosków nie zgłaszano; Podpisany przez przewodniczącego protokół Nr XLIV/06  został przez Radę  przyjęty  9 gł. „za” przy 3 gł. „wstrzymujących  się” .

 

Ad. 2. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym  przedstawione przez przewodniczącego zarządu - starostę Stanisława Wiszowatego  Rada przyjęła  do wiadomości bez uwag i wniosków.

(Sprawozdanie, o którym mowa - załączono do protokółu).

 

Ad.3. Przewodniczący Rady poinformował, że dotychczas nie wpłynęły pisemne interpelacje. Na sesji  zapytań nie zgłaszano.

 

Ad.4. Podjęcie uchwał;

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu omówiła i uzasadniła skarbnik Dorota Waszkiewicz; Poinformowała tutaj m.in. o konieczności zaciągnięcia przez powiat kredytu w wysokości 600 000 zł z przeznaczeniem na inwestycje drogowe.

O pozytywnej opinii Komisji Budżetu i Finansów na temat projektu zmian w budżecie ( w tym na zaciągnięcie przez powiat kredytu) poinformowała przewodnicząca Komisji Danuta Kozłowska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego Mieczysław Zajk  również przedstawił pozytywną opinię Komisji na temat projektu uchwały dotyczącej zmian w budżecie; Ponadto poinformował o zgłoszonych do komisji drogach wymagających remontu; Z informacji uzyskanej od dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg wynika, że na bieżące i większe remonty na drogach brakuje pieniędzy a ich „znalezienie” zależy głównie od decyzji zarządu;

Radna Danuta Kozłowska również odniosła się do stanu dróg  mówiąc, że zgłaszała do dyrektora PZD najbardziej „dziurawe drogi” na terenie gminy Mały Płock (Budy Żelazne, Kozłówka - Wygrane, Mały Płock - Mściwuje) - apelując o ich pilne naprawienie.

Starosta potwierdził liczne wnioski i monity dotyczące stanu dróg i potrzeb remontowych w tym zakresie; Mówił o ograniczeniach finansowych nie pozwalających na podjęcie remontów bieżących na wszystkich wymagających tego drogach.

Radny Grzegorz Szczech  zastanawiał się nad potrzebą remontu mostu na drodze remontowanej w ubiegłym roku; Czy nie jest to wynik zaniedbań projektanta  czy też wykonawcy robót remontowych ?

Radny Andrzej Duda  ad vocem  do wypowiedzi Starosty-  mówił o potrzebie rzetelnego planowania budżetu, szczególnie jego dochodów; Podał tu przykład „budynku przy Szpitalu” który wcześniej miał być sprzedany natomiast teraz planuje się jego rozbudowę.

Radny Roland Długozima  zwracał uwagę, że dyskusja nie dotyczy tematu i proponował zamknąć temat dotyczący zmian w budżecie.

Przewodniczący Rady zamknął dyskusję w tym punkcie i przeprowadził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu kolneńskiego na 2006; Rada 15 gł. „za” podjęła uchwałę,  o której mowa, zgodnie z projektem zarządu powiatu.

(Uchwała Nr XLV/201/06  w tej sprawie - stanowi załącznik do protokółu)

 

2/ Wg projektu omówionego przez Skarbnik Powiatu - pozytywnie zaopiniowanego przez Komisję Budżetu i Finansów - Rada jednogłośnie  tj. 16 gł. „za” podjęła uchwałę w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego sp zoz.

(Uchwała Nr XLV/202/06  w tej sprawie - stanowi załącznik do protokółu)

 

3/ Po ogólnej informacji i wyjaśnieniu przez Starostę tematu nadania statutów  jednostkom budżetowym - Przewodniczący Rady - na wniosek z sali zarządził 5 minutową przerwę w obradach.

Po przerwie obrady wznowiono w punkcie dotyczącym  Statutów. 

Radny Artur Sutkowski zgłosił uwagi dotyczące projektu statutu  PZOSiPO, wg niego są tam nieprawidłowości i niejasne zapisy; Zarzuca brak zapisu o „brygadzie remontowej’ oraz nieuprawnione użycie określenia, że „zespół wykonuje zadania z zakresu oświaty”.

Radca prawny Zbigniew Twarowski wyjaśnił kwestie statutów od strony formalnej; Uważał, że w przygotowanych przez poszczególne jednostki statutach zawarto to co nakazuje ustawa o finansach publicznych .

Z kolei radny Andrzej Duda zarzucał niedbałość, późne działanie i krótki termin przed sesją na zapoznanie się z materiałami; ”On sam - nie miał czasu aby je przeczytać”.

Radny Grzegorz Szczech  zgłosił wniosek o odesłanie projektów statutów do zarządu.  Wniosek ten Rada przyjęła w głosowaniu - 9 gł. „za” przy 7 gł. „przeciwnych”.

Ad.5. Przygotowany przez Zarząd Powiatu projekt stanowiska w sprawie wstępnego projektu Regionalnego Programu Operacyjnego  Województwa Podlaskiego  na lata 2007- 2013  omówił i uzasadnił Starosta z przywołaniem wcześniejszych, nienajlepszych doświadczeń,  proponując jego przyjęcie przez Radę.

Swoje „poparcie” dla przygotowanego projektu „Stanowiska” wyraził  przewodniczący Rady Wiesław Zacharzewski.

Po dyskusji - w głosowaniu - Rada jednogłośnie podjęła Stanowisko  w sprawie wstępnego projektu Regionalnego Programu Operacyjnego  Województwa Podlaskiego  na lata 2007- 2013.

(Stanowisko, o którym mowa - stanowi załącznik do protokółu)

Ad.6. 

W uzupełnieniu swojej pisemnej informacji o przebiegu realizacji programu restrukturyzacyjnego Szpitala Ogólnego w Kolnie  - dyrektor Szpitala Krystyna Bargielska poinformowała  o ogólnie dobrej sytuacji w Szpitalu; Mówiła o nadwykonaniach w realizacji kontraktów, na które prawdopodobnie nie będzie dodatkowych środków;  Informowała ponadto, że ani załoga ani lekarze szpitala kolneńskiego nie strajkują  oraz o braku środków na ewentualne podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek.

(Informacja, o której mowa - załączona do protokółu)0

Radny Grzegorz Szczech uważał, że należy żądać od NFZ  należności za nadwykonane punkty kontraktowe; W tych żądaniach Szpital powinien być wsparty  przez Radę Powiatu i zaproponował pisemne wystąpienie w tej sprawie.

Radny Roland Długozima zwrócił się z zapytaniem o płatności czynszowe od najemców lokali w budynku przy ul. Milewskiego w Kolnie.

Wg odpowiedzi dyrektor Krystyny Bargielskiej wszystkie należności czynszowe są regulowane na bieżąco; Dodatkowo poinformowała o  niewykorzystanych wszystkich pomieszczeniach w tym budynku z powodu braku zainteresowanych ich wynajmem.

Radna Danuta Kozłowska zgłosiła uwagi  do proponowanej-  przez Dyrekcję Szpitala - treści pisma  (wystąpienia) do Rady Powiatu do Narodowego Funduszu Zdrowia; Uważała m.in. że jest  zbyt mało szczegółowych danych liczbowych.

Przewodniczący Rady Wiesław Zacharzewski  pytał o inne problemy w bieżących sprawach Szpitala;  Dyrektor Krystyna Bargielska  mówiła o braku lekarzy specjalistów  z drugim stopniem specjalizacji, starym sprzęcie ..

Zamykając dyskusję  Przewodniczący Rady  zwracał uwagę na potrzebę przedstawienia w przyszłości ( np. w sprawozdaniu za I półrocze ) w szerszym zakresie danych porównawczych obrazujących wykaz poszczególnych założeń realizowanego programu restrukturyzacyjnego Szpitala.

W podsumowaniu tego punktu Przewodniczący Wiesław Zacharzewski zaproponował przyjęcie przez Radę  treści wystąpienia do NFZ, którego projekt przygotowała dyrekcja Szpitala.

Starosta zaproponował przeredagowanie  treści pisma  z jego uproszczeniem; Za intencją „przeredagowania” przygotowanego przez Dyrekcję Szpitala Stanowiska opowiedziało się 15 radnych.

(„Stanowisko”, o którym mowa - stanowi załącznik do protokółu)            

 

Ad. 7. Przygotowaną przez Zarząd i  przedstawioną  do akceptacji przez Radę Powiatu koncepcję zagospodarowania budynku po administracji Szpitala - omówił i uzasadnił starosta, deklarując przyjęcie każdego rozwiązania, za którym opowie się Rada; Wskazywał na pozytywne i negatywne strony każdej z przedstawionych przez  Zarząd koncepcji.

W dyskusji - członek zarządu Dariusz Łosiewski  wyraził swoje stanowisko, opowiadając się jednoznacznie   za pozostawieniem Bursy w dotychczasowym miejscu i przeznaczenie budynku przy Szpitalu na potrzeby PCPR-u. 

Radny Andrzej Duda opowiadał się również za pozostawieniu Bursy w dotychczasowym budynku -po ustalaniu ewentualnego rozkładu poszczególnych jednostek w budynku Starostwa; Wg niego w budynku przyszpitalnym można byłoby umieścić PZOSiPO oraz PCPR.

Z kolei radny Artur Sutkowski uważał, ze bardziej atrakcyjnym  miejscem  dla Bursy Szkolnej jest samodzielny budynek przy Szpitalu; Budynek Starostwa został przystosowany już gównie do potrzeb administracyjnych i obecnie Bursa nie może tu dobrze funkcjonować.

Radny Andrzej Duda  wyjaśniał, że on w swojej propozycji opowiadał się za wariantem „tańszym”; Tymczasem przenoszenie Bursy wymagać będzie znacznej rozbudowy  a zatem i znacznych kosztów.

Radny Grzegorz Szczech uważał, że ze względów ekonomicznych najlepszym rozwiązaniem byłoby przeniesienie do nowego budynku  PZOSiPO oraz PCPR. Starosta odnosząc się do wypowiedzi Grzegorza Szczech (o braku uzasadnienia  do uwzględniania stanowisk kierowników jednostek)  raz jeszcze proponował aby w dyskutowanej sprawie wypowiedzieli się obecni na sesji kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu.

Pierwszy zabrał głos  w tej sprawie kierownik PCPR Krzysztof Sobiewski, zabiegający o przeznaczenie „budynku” na potrzeby tej jednostki i na utworzenie w bliskiej przyszłości  Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie.

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy  mówiąc o potrzebach lokalowych urzędu, (który na 15 pomieszczeń w swoim budynku korzysta z 10) uzasadniał celowość „wyprowadzenia” PCPR   lub Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa -  do innego lokalu.

Dyrektor Bursy Szkolnej Sławomir Antonowicz z kolei odniósł się do propozycji radnego A. Sutkowskiego i mówił o negatywnej reakcji  młodzieży i jej rodziców  na propozycje przeniesienia Bursy do nowego budynku (ze względu na bliskość oddziału psychiatrycznego); Ogólnie przekonywał i przedstawiał argumenty za pozostawieniem Bursy na  dotychczasowym miejscu.

Dyrektor PZOSiPO  Sławomir Zalewski - po informacji o liczbie obsługiwanych osób, spraw i operacji kasowych - wyraził argumenty za pozostawieniem tej jednostki w dotychczasowym budynku.

Radny Roland Długozima - w całej rozciągłości poparł wniosek i stanowisko dyrektora Bursy  Sławomira Antonowicza. Wspomniał tutaj o potrzebie oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi i nie wydawaniu  ich tam, gdzie nie jest to konieczne  - w tym na przebudowę budynku, o którym mowa.

Proponował wynajęcie tego budynku jednostce zewnętrznej; Uważał, że chętnych na pewno nie zabraknie.

Radny Artur Sutkowski nie zgodził się z argumentami dyrektora Bursy Szkolnej oceniając je jako niezasadne; Szczególnie zbulwersowany był jego uwagą o „bojaźni” młodzieży przed bliskością Oddziału Psychiatrycznego.

Radny Grzegorz Szczech dalej podtrzymywał i uzasadniał swoja propozycję przeniesienia PZOSiPO oraz PCPR (ew. również PZON) do budynku przy Szpitalu ; Uważał, że w takim  przypadku remont  nie byłby potrzebny.

Innych głosów w dyskusji nie było.

W głosowaniu 9 gł. „za” Rada zdecydowała o przeniesieniu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie do budynku przy ul. Wojska Polskiego 69.

Ad.8. Wszyscy radni otrzymali w materiałach na sesję  pisemną informację Zarządu Powiatu o posiadanych oraz planowanych do wykonania projektów budowlanych na drogach powiatu kolneńskiego; Do proponowanego wykazu pozytywną opinię  przedstawili : przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Danuta Kozłowska oraz  przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego Mieczysław Zajk, z wnioskami o uwzględnienie w wykazie  także inwestycji wcześniej  uzgodnionych i planowanych.

Radny Grzegorz Szczech   proponował uzupełnienie zapisu przy inwestycji „przebudowa mostu w miejscowości Rudka Skroda” - o podjęcie  przebudowy niezwłocznie po jego wyłączeniu z ruchu. 

Radny Roland Długozima  wnosił o przygotowanie całej dokumentacji na drogę  Nr 1891 B Kolno - Janowo - Łosewo.. Starosta wyjaśniał w tym miejscu, że droga  Kolno- Janowo jest uwzględniona we wniosku komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego.

Po uzgodnieniu i uwzględnieniu zgłoszonych wniosków  Rada 15 gł. „za” zatwierdziła informację  Zarządu Powiatu o posiadanych oraz planowanych do wykonania projektów budowlanych na drogach powiatu kolneńskiego.

Po głosowaniu  Przewodniczący Rady zgłosił wniosek  o sformułowanie stanowiska Rady  - do Rady Powiatu Łomżyńskiego - w sprawie ewentualnej wspólnej inwestycji na drodze powiatowej nr 1830 B  Stawiski - Jurzec Wł. - Kossaki - Jedwabne.

W wyniku dyskusji  Starosta zaproponował aby w tym stanowisku poinformować Radę Powiatu Łomżyńskiego, że nasza Rada podjęła decyzję o wykonaniu projektu na odcinku od miejscowości Jurzec Włościański do granicy powiatu łomżyńskiego i zaproponować aby powiat łomżyński  wykonał dokumentację  na dalszy odcinek drogi tj. od granicy powiatu do miejscowości Jedwabne; Jednocześnie w tym stanowisku  zaproponować można wspólne ubieganie się  (po wykonaniu projektów) o środki z funduszy strukturalnych na wymienioną drogę.

Propozycja starosty zyskała akceptację radnych i w głosowaniu 14 gł. „za” Rada przyjęła „Stanowisko”   wg propozycji Starosty.

(Stanowisko, o którym mowa - stanowi załącznik do protokółu)

 

Ad. 9. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

Radny Roland Długozima  wnioskował o wygospodarowanie środków  na wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych w budynku Starostwa Powiatowego. Wniosek ten  poparł radny Artur Sutkowski, także z uwagi na Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną  znajdującą się  w tym budynku.

Starosta Stanisław Wiszowaty zgodził się z tym wnioskiem  informując o złożonym już prawdopodobnie  wniosku do PFRON  o dofinansowanie budowy podjazdu.

Przewodniczący Rady Wiesław Zacharzewski poinformował o przesłanym na jego ręce piśmie Burmistrza Stawisk -  w odpowiedzi na stanowisko Rady Powiatu w kwestii kontroli ZSP w Stawiskach ( z odczytaniem jego treści).

Radny Andrzej Duda powołując się  na obowiązki kontrolne jakie posiada wicestarosta Stanisław Szymańczyk  zaproponował  jego upoważnienie przez Radę Powiatu do przeprowadzenia kontroli, której domaga się Burmistrz Stawisk. Przewodniczący Rady uważał, że wniosek ten należy przegłosować.

W głosowaniu - 8 gł. „za”  Rada przyjęła wniosek i upoważniła Zarząd do przeprowadzenia kontroli w Zespole Szkół Ponadigmnazjalnych w Stawiskach.

Dalej w tym punkcie przewodniczący Rady udzielił głosu obecnemu na sesji          p. Polewaczyk; Zgłaszał on problem „wygórowanych”, w jego ocenie, kosztów remontu łazienki ze środków PFRON, przez wykonawcę  wybranego przez skarżącego się;  Starosta  poinformował, że sprawa zostanie wyjaśniona z kierownikiem PCPR.

Przewodniczący Rady podziękował radnym :  J. Lutrzykowskiemu i M. Zajkowi za zaproszenie radnych na uroczystości strażackie.

Wicestarosta Stanisław Szymańczyk z kolei podziękował wszystkich za wkład finansowy w ufundowanie sztandaru dla Komendy Powiatowej Policji w Kolnie  i wręczył medale pamiątkowe.

Innych wniosków i zapytań nie zgłaszano.

Przewodniczący Rady po stwierdzeniu, że porządek obrad został wyczerpany  zamknął obrady  XLV sesji Rady Powiatu Kolneńskiego.

 

Protokółowała :

Jadwiga Sokołowska

przy współudziale

Agnieszki Chrzanowskiej.

 

Przewodniczący   Rady  Powiatu

Wiesław  Zacharzewski

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Kolneńskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Sadowski

Wprowadzający: Tomasz Sadowski

Data wprowadzenia: 2006-08-30

Data modyfikacji: 2006-08-30

Opublikował: Tomasz Sadowski

Data publikacji: 2006-08-30